روز جهانی ذات الریه

  • روز جهانی ذات الریه

با توجه به بار بالای بیماری ذات الریه در کشورهای در حال توسعه، و آگاهی نسبتاً کم از این بیماری در کشورهای توسعه یافته، جامعه بهداشت جهانی ۱۲ نوامبر را روز جهانی ذات الریه (سینه پهلو) اعلام کرده است که روزی برای شهروندان و سیاست گذاران دلسوز جهت اقدام علیه این بیماری است. ذات الریه (پنومونی) عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه ها است.در این بیماری حبابچه های هوایی موجود در ریه ها پر از چرک و سایر مواد مایع می شود و رسیدن اکسیژن به خون با مشکل مواجه می گردد.

اگر اکسیژن موجود درخون شما کاهش یابد سلولهای بدن شما به درستی کار خود را انجام نخواهند داد. به همین علت و سایر علتهای ثانویه که موجب انتشار عفونت در داخل بدن می شود، امکان دارد فرد بمیرد. بیماری ذات الریه معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسمها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.

  • هفته جهانی آگاهی از آنتی بیوتیک

دوازدهم تا هجدهم نوامبر (21 تا 27 آبان ماه) با هدف افزایش آگاهی از میکروارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک و تشویق برای اتخاذ بهترین شیوه مقابله با این معضل هفته جهانی آگاهی از آنتی بیوتیک نامیده شده است.

  • ثبت اولین عکس توسط وویجر1

فضاپیمای وویجر1 در 12نوامبر 1980 در نزدیکترین فاصله خود از زحل اولین عکس خود را از حلقه این سیاره ثبت کرد.

  • استفاده از کلروفرم به عنوان داروی بیهوشی

در12 نوامبر سال 1847برای نخستین بار در جهان، دکتر جیمز یانگ سیمسون  برای بیهوش کردن بیمار جهت انجام عمل جراحی، از کلروفورم استفاده کرد.

  • تولد نیما یوشیج

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج  متولد ۲۱ آبان ۱۲۷۶ بود.وی شاعر معاصر ایرانی و ملقب به پدر شعر نوی فارسی است. وی بنیانگذار شعر نو فارسی است.نیما ۱۳ دی ۱۳۳۸ درکذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا