پوسته زمین در اثر زلزله آذربایجان شرقی جابه جا شد

سازمان فضایی ایران اطلاعات تکمیلی از پایش ماهواره ای زمین لرزه ۵.۹ ریشتری استان آذربایجان شرقی را منتشر کرد.

در ۱۷ آبان ۱۳۹۸، زمین لرزه ای به بزرگای ۵.۹ ریشتر در شمال غربی ایران در عمق ۸ تا ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. این زمین لرزه به همراه حداقل ۶۰ پس لرزه، سبب خسارات مالی و جانی و آسیب به ساختمان ها شده است. بیش از  ۱۰۰ ساختمان در روستاهای ورنکش و زرقان کاملاً ویران شده اند و چند صد نفر در درجات مختلف در روستاهای اطراف مرکز زمین لرزه آسیب دیده اند.

در نقشه زیر، بزرگا و محل وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان ۱۳۹۸ و پس لرزه های بیشتر از ۵.۲ ریشتر، تا تاریخ ۱۸ آبان نشان داده شده است.

سازمان فضایی ایران با توجه به ظرفیت های همکاری بین المللی و وظیفه حاکمیتی خود، اقدام به فعال سازی سرویس تهیه نقشه سریع برنامه کوپرنیک آژانس فضایی اروپا کرده است که طی آن، تصاویر ماهواره ای با بهترین رزولوشن مکانی در سریع ترین زمان ممکن از مناطق زلزله زده جمع آوری خواهد شد.

با استفاده از این تصاویر موقعیت، تعداد و میزان ساختمان های تخریب شده به دقت تعیین خواهند شد.

کارشناسان اداره‌کل سنجش از دور سازمان فضایی در حال پایش تصاویر ماهواره‌ای در خصوص مناطق تحت تاثیر زلزله هستند.

تصویر زیر جابجایی پوسته زمین در اثر زلزله ۱۷ آبان ۹۸ آذربایجان شرقی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای راداری سنتینل-۱ را در راستای دید ماهواره پایین‌رو نشان می‌دهد.

برای تهیه این نقشه از تصاویر ۶ و ۱۸ آبان ۹۸ و تکنیک تداخل‌سنجی راداری استفاده شده است. حداکثر جابه‌جایی حدود ۱۰ سانتیمتر در حوالی روستای حلمسی شهرستان میانه بوده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا