انحصار یک رسانه مصداق قدرت نیست

این مفاهیم که رسانه های سنتی را با چالش های عدیده ای رو به رو کرده در سال های اخیر اهمیت ویژه ای یافته است. به گونه ای که امروزه، اکثر کارشناسان ارتباطات و رسانه در سراسر جهان معتقدند که در این کارزار رسانه هایی توان بقا و تاثیرگذاری دارند که قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند.

به موازات گسترش این مفاهیم، این موضوع به یکی از چالش های اساسی فضای رسانه ای کشور نیز بدل شده است.

 معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این موضوع با اشاره به اینکه در حوزه اطلاعات و پردازش داده ها مانند کشوری که در اقتصاد خام فروشی می کند، عمل کرده ایم، گفت: در عصر حاضر قدرت حاکمیت و اقتدار از آن کسانی است که توان تولید، گردآوری، پردازش و تحلیل اطلاعات را دارند. چراکه، عملا از اطلاعات است که می توان به تصمیم رسید.

محمد خدادی با تاکید بر توانایی قدرت پردازش و تحلیل اطلاعات و داده ها توسط رسانه ها، تصریح کرد: در تعریف اطلاعات می توان گفت که این مقوله انواع مختلفی دارد.

به بیان دیگر، اطلاعات می تواند مثبت و منفی باشد و با هدفگذاری، همراه سازی، همگام سازی، فرهنگ سازی موج سازی مثبت یا منفی به نفع یا برعلیه یک جریان یا موضوعی خاص استفاده کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این رویکرد را به فعالیت های رسانه ای تعمیم دهیم می توان گفت، در چنین شرایطی و در فضای رسانه ای کنونی دیگر در اختیار داشتن یک رسانه مصداق قدرت نیست. چراکه، رشد و توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات باعث خارج شدن انحصار توزیع و نشر اطلاعات از دست صاحبان قدرت و سرمایه شده و به دنبال آن، عملا شبکه های اجتماعی فرصت هویت سازی هر فرد به عنوان توزیع کننده اطلاعات را ایجاد کرده اند.

خدادی ادامه داد: در چنین شرایطی مشاهده می کنیم که قدرت‌های حاکم بر جهان که رسانه های بزرگ و رسمی را در اختیار دارند، انحصار توزیع و نشر را از دست داده‌اند. بنابراین، برای ماندن در چرخه رقابت باید با رویکرد جدیدی محتوا‌سازی ‌کنند.

وی با بیان اینکه، رسانه باید به تولید محتوا متناسب با نیاز جامعه اقدام کند، عنوان کرد: رسانه های امروزی، قدرت، ثروت و ظرفیت خود را صرف تولید محتوا کرده و توان اصلی‌شان را متمرکز بر بهره‌برداری از داده‌ها از طریق جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌های مختلف اجتماعی می کنند.

خدادی با اشاره به این اصل که قدرت پرتاب اطلاعات به اثر محتوا بازمی‌گردد، افزود: این فرآیند دقیقا عملکرد رسانه های نوین را تشریح می کند. به بیان دیگر، رسانه های نوین با تحلیل اطلاعات و شناخت ذائقه مخاطب یا مخاطبانشان با توجه‌ به سن و جنس و محیط و خواسته‌های آنها اقدام به سمت وسو دادن به افکار عمومی می‌کنند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا