هنوز هم برای رویارویی با زلزله آماده نیستیم

بعد از وقوع زلزله منجیل و تبعات روانی، اجتماعی و اقتصادی بیشماری که برای ایرانیان به همراه آورد، بر این موضوع تمرکز شد که زندگی کردن در کشوری که روی گسل قرار داشته و هر آن امکان دارد با وقوع زلزله‌‌ای زیر و رو شود، نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه ای است.

از آن زمان تا کنون فعالیت های متعددی پیرامون این موضوع و تلاش برای کاهش آسیب های ناشی از این بلای طبیعی انجام گرفت. اما، علیرغم همه این اقدامات هنوز هم بسیاری از ساختمان‌های شهرهای بزرگ کشور در مقابل زلزله مقاوم نیستند.

در راستای اقدامات کاهش آسیب های ناشی از وقوع زلزله، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به عنوان یکی از نهادهای موثر در حوزه مقابله با مخاطرات ناشی از وقوع زلزله فعالیت می کند.

یکی از این فعالیت ها برگزاری دوره های کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله است که نخستین دوره آن بعد از به وقوع پیوستن زلزله منجیل اتفاق افتاد و تاکنون دستاوردهای متعددی در راستای مقابله با این بلای طبیعی برای کشور به همراه داشته است.

دبیر علمی هشتمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه حدود 30 سال از برگزاری نخستین دوره برگزاری این کنفرانس می گذرد، گفت: در این سالها رویکرد کنفرانس زلزله شناسی و مهندسی زلزله تغییر کرده است. به این معنا که در دوره های اخیر به جای تمرکز بر بحث های علمی و نظری تلاش کردیم مقوله ارائه مقاله های روز دنیا را بیشتر در کنفرانس بگنجانیم.

عبدالرضا سروقد مقدم تصریح کرد: در چند دوره اخیر نیز توجه به جلسات تخصصی با موضوعات خاص بیشتر شد. به گونه ای که در چند دوره گذشته روی بحث مقاوم سازی مدارس تاکید داشتیم که خوشبختانه دستاوردهای اجرایی خوبی نیز برای کشور به همراه داشت و باعث شد توجه به مقاوم سازی مدارس در دستور کار مدیران شهری و سازمان نوسازی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی این دوره کنفرانس کاهش آسیب پذیری لرزه ای و توسعه پایدار در کشور بر مبنای یافته های علمی است، ادامه داد: امسال در کنفرانس هشتم نیز در راستای تمرکز بر دستورالعمل های اجرایی در کنار ارائه مقاله و دستاوردهای پژوهشی داخلی و خارجی فعالیت می کنیم.

سروقد مقدم با بیان اینکه در این دوره نیز 15 جلسه تخصصی برگزار خواهد شد که موضوعات سازه، مدیریت بحران و… را بررسی می کند، تاکید کرد: خصوصیات این جلسات این است که از طریق همگرایی افراد علمی و دانشگاهی و افراد حرفه ای حوزه اجرا و مدیران شهری نتایج خوبی به دست خواهیم آورد که قطعا برنامه مدونی در اختیار دست اندرکاران امر می گذارد.

دبیر علمی این کنفرانس تاکید کرد: به هرحال وقوع این زلزله ها زنگ خطری است برای اینکه به صورت جدی تر در این حوزه فعالیت کنیم و از این فرصتی که تمام محققان، پژوهشگران شاخص جهان، مدیران و دست اندرکاران این حوزه گرد هم جمع می شوند نهایت استفاده را برده و کاربردی تر به این موضوع نگاه کنیم.

وی تاکید کرد: در هرحال، فلسفه ایجاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی هم همین بوده که در کنار فعالیت های دانشگاهی در این حوزه ماموریت گرا باشد و اقدام به کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی در این حوزه کند. هدف ما این است که نتیجه دستاوردهای علمی سریعا به کمک جامعه بیاید. بنابراین، تغییراتی که در نحوه برگزاری این کنفرانس ها برگزار شد هم با این مقتضیات صورت گرفت.

سروقد مقدم ادامه داد: تمام 15 جلسه تخصصی این کنفرانس با این هدف برگزار خواهد شد که بتوانیم با همراهی ارگان های تاثیر گذار در این مقوله دانش روز را در کنار هم قرار دهیم. از آنجاکه، در بحث مقاوم سازی ساختمان های آسیب پذیر مدارس این اقدام ما موثر بود، در این دوره در نظر داریم به وضعیت بیمارستان های کشور بپردازیم.

وی اظهار کرد: فایده برگزاری این جلسات این است که با گرد هم آمدن مسوولان و مدیران می توانیم سریع به نتیجه مطلوب برسیم و پروسه های طولانی که در تدوین آیین نامه ها طی می شود را کوتاه کرده و بتوانیم به سرعت مدیران را توجیه کنیم و مباحث علمی را به مرحله اجرا درآوریم تا اینگونه دین خود را به مردم ادا کنیم.

بر اساس این گزارش، طی این کنفرانس سه روزه که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد، حدود 570 مقاله ارایه می شوند که علاوه بر مقالات داخلی، 32 مقاله نیز از سایر کشورهای جهان به دبیرخانه ارسال شده است.

در مجموع 12 کشور شامل کشورهای کانادا، آلمان، انگلستان، سوئیس، ایتالیا، نیوزلند، اسلوونی، الجزایر، چین، ژاپن، ترکیه و سوریه در این کنفرانس شرکت می کنند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا