خرافه پرستی و شبه علم در میان مردم رواج دارد

برنامه بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با محوریت" علم باز؛ علمی برای همه" صبح امروز با حضور  محمد جلالی دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران، وحید احمدی مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مریم سلطان زاده سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وبهمن نامور مطلق مشاور دبیرول مکیسیون ملی یونسکو در وزارت علوم برگزار شد.

احمدی مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این برنامه اظهار داشت: هفته ترویج علم در سال‌های متمادی دنبال شده است‌ و سازمان یونسکو و شوای بین المللی علم دهم نوامبر هر سال را به عنوان بزرگداشت علم در خدمت صلح و توسعه علم تعیین کرده و با تاکید بر اهمیت به کارگیری توسعه کشور و کاهش شکاف میان علم و جامعه این نامگذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: امسال با محوریت همگانی شدن علم یا علم برای همه اسم گذاری شده است.بحث‌های زیادی برای ورود علم به زندگی بشر صورت گرفته، علم در گذشته آنقدر برای ما ملموس نبوده تا بدانیم علم قدرت دارد زندگی بشر را متحول کند، امروز با تکنولوژی‌های به وجود آمده تحول نگرش علمی را در جوامع درک می‌کنیم. اما آیا هر چه توسعه بیشتری پیدا کنیم زندگی وابسته علمی بیشتری خواهیم داشت؟ گسلی که بین جوامع علمی ما و مردم مرتبا ایجاد می‌شود گسل خطرناکی است.

احمدی گفت: ما الان با شکاف عظیم‌ لایه‌های علم بین مردم و جامعه مواجه هستیم. مردم ما علمی فکر نمی‌کنند و خرافه پرستی و شبه علم در میان آنها کم نشده است. با این نگرش طبیعا ضرورت رسوخ علم در جامعه احساس می‌شود.اگر با این نگرش مرزهای بین جامعه علمی  و مجموعه مخاطبین را برنداریم دچار بحران می‌شویم.  توسعه علمی با سرعت زیاد محقق می‌شود ولی آیا مرزهای علمی و جامعه برداشته می‌شود؟خیر، به نظر من اگر تفکر علمی در جامعه حاکم نشود این مرز‌ها پیچیده‌تر خواهد شد.

مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیان کرد: علم باید همگانی شود یعنی همه دسترسی کامل به کل فرآیند علم داشته باشیم. Open science یکی از  رویکرد‌های مورد نظر ماست.

شفافیت علم در کنار همگانی بودن از جمله ویژگی‌های علم باز است و باید میان افراد به اشتراک گذاشته شود‌. علم همگانی باید به گونه‌ای برای تمام اقشار جامعه قابل فهم باشد.

اگر ما شعار علم برای همه را می‌دهیم باید جمیع افراد را در نظر بگیریم و دسترسی باز به نشریات هم وجود داشته باشد. هر نوع تفکری که مانع  دسترسی به منابع علمی‌ می‌شود باید برداشته شود. به عنوان مثال تحریم‌ها مانع این اشتراک شده است.

وی افزود: انجمن های علمی فارغ از هرگونه قید و بندی فعالیت می کنند. در دنیای امروز که شعار علم باز در دنیا مطرح می شود مواجه با تعارضات هستیم. برای ورود علم در کل کشور باید شرایطی را فراهم کنیم تا همه بتوانند در آن شرکت کنند.

وقتی یک عالِم نمی‌تواند به زبان مردمی شرکت کند و حتی مردمان در کشورهای دیگر زبان او را نمی فهمند معنی اش این است که علم باز نداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا