تاثير غني سازي آرد با آهن بر کم خوني و فقر آهن

بيش از نيمي از کم خوني ها در دنيا به علت فقر آهن است. غني سازي مواد غذايي يکي از مهم ترين راهبردهاي ارتقاي وضعيت تغذيه اي در جوامع بوده و برنامه هاي غني سازي مواد غذايي با آهن سالهاي متمادی در کشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

مداخلات غني سازي مواد غذايي مانند هر برنامه اي نيازمند ارزشيابي است تا بتوان تاثيرات مداخلات را مورد ارزيابي قرار داد.به این منظور مطالعه ای با هدف بررسي اثربخشي مداخلات غني سازي آرد با آهن در جهان، توسط ژيلا صديقي، كتايون جهانگيري، آزيتا گشتاسبي و راحله رستمي انجام و نتیج آن در آخرین شماره از فصلنامه پایش منتشر شده است.

این مطالعه از نوع مرور نظام مند بوده که در سال 93-1392 انجام شده است. در اين مطالعه، مقالات مجلات علمي به زبان فارسي و انگليسي از زمان ابتداي انتشار مقالات تا انتهاي سال 2013 (براي مقالات انگليسي) و انتهاي سال 1392 (براي مقالات فارسي) مورد بررسي قرار گرفتند. منابع مورد جستجو عبارت از CENTRAL, CDSR, DARE, PubMed, Clinicaltrials.gov, WHOLIS, SID, Google scholar  (و همچنين فهرست منابع) بودند. معيارهاي ورود به مطالعه از نظر "جمعيت"، "نوع مطالعه"، "مداخله" و "پيامد" به ترتيب عبارت از "گروه هاي مختلف سني و جنسيتي جامعه"، "مطالعات مداخله اي"، "آرد غني سازي شده با آهن" و "شاخص هاي بيوشيمي خون شامل ميانگين هموگلوبين، ميانگين فريتين سرم، کمبود هموگلوبين (شيوع کم خوني)، کمبود فريتين (شيوع فقر آهن)، کمبود هموگلوبين و کمبود فريتين (شيوع کم خوني فقر آهن)" بودند.

در این مطالعه  44 مقاله (شامل 72 مداخله) انتخاب شده و نتايج آن ها مورد تحليل قرار گرفتند. غني سازي آرد با آهن در20 مورد (مداخله) نشان دهنده نتايج مثبت بوده و تاثير بر بهبودي شاخص هاي کم خوني و فقر آهن داشته و در 24 مورد (مداخله) داراي تاثير نسبي (بهبودي برخي از شاخص هاي وضعيت آهن) بوده است. مطالعه حاضر همچنين نشان داد که غني سازي آرد با آهن در 28 مورد (مداخله) تاثيري بر بهبودي شاخص هاي کم خوني و يا فقر آهن نداشته است.

با توجه به دستاوردهاي مطالعه حاضر که نشان دهنده تناقض در اثربخشي مداخلات غني سازي آرد با آهن در كشورهاي مختلف بود، مقرر شد که متعاقبا مطالعه تکميلي به هدف فراتحليل (Meta-analysis) نتايج اين مطالعات انجام شود تا با توجه به کيفيت مقالات مذکور بتوان اثربخشي مداخلات غني سازي آرد با آهن در جهان را به صورت کمي برآورد کرد.  
   
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا