شقایق ایرانی به تنهایی ظرفیت یک داروخانه را دارد

محمدحسن عصاره در یکصد و ششمین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی که با هدف ایجاد هماهنگی، تعامل و هم افزایی دست اندرکاران و سیاست گذاران صنعت گیاهان دارویی کشور و با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: در بررسی ظرفیت‌های گیاهان دارویی، جنبه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی آن از جمله زنجیره ارزش، ارزش صادراتی، نقش آن در ارتقای سلامت جامعه، ایجاد اشتغال و کمک به توسعه پایدار کشور باید مورد توجه برنامه‌ریزان و مجریان زیربط قرار گیرد.
وی افزود: یکی از گیاهان دارویی ارزشمند که بومی ایران بوده و از مشتقات آن در صنعت تولید داورهای گیاهی استفاده می‌شود، شقایق ایرانی است. این گیاه به تنهایی ظرفیت یک داروخانه را دارد و از مواد موثره آن ده‌ها نوع دارو و فرآورده‌های دارویی با رویکرد صادراتی به‌ دست می‌آید.
عصاره در ادامه گفت: البته با توجه به رویش این گیاه در عرصه‌های منابع طبیعی کشور باید بهره‌برداری از آن با هماهنگی لازم با دستگاه‌های اجرایی متولی در این زمینه صورت گیرد.
وی افزود: ایجاد زیر ساخت‌های لازم و حمایت از حضور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه، یکی از پیش‌نیازهای ضروری است. همچنین هر گونه برداشت از مراتع، فرآوری و استحصال مواد مؤثره گیاهان دارویی از جمله شقایق ایرانی باید با تاکید بر جنبه‌های علمی آن و بر اساس استفاده از نتایج تحقیقات انجام‌گرفته، صورت گیرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا