جایزه مصطفی در خدمت جامعه اسلامی

مهدی صفاری ­نیا، ادامه داد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) بر پایه دانش، آشکارترین مسیر عزت و قدرت ملت‌ها و بر پشتوانه تمدن غنی که در شش قرن، با تکیه بر دانایی، پرچم علم را به دست عالمانی همچون خوارزمی ­ها، رازی‌ها و بیرونی‌ها بوده، تاسیس شده است.

وی ادامه داد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با محوریت اعتباربخشی ظرفیت ­سازی و گفتمان‌سازی در خدمت جامعه اسلامی است و به موجب اعتباربخشی و هم افزایی و تصویرسازی جهانی از جهان اسلام به عنوان تمدنی پیشرو در عرصه جهانی دانشمندان برجسته را در دوره سوم جایزه مصطفی(ص) روز دوشنبه ۲۰ آبان در تالار وحدت تقدیر می کند.

وی با اشاره به حضور بیش از ۱۰۰ دانشمند از بیش از ۳۰ کشور جهان در این دوره از برگزاری جایزه مصطفی(ص) و هفته مراسم جایزه از امروز، اظهار کرد:  بنیاد مصطفی(ص) برای بهره­برداری موثر از توانمندی جهان اسلام نسبت به ایجاد شبکه­ای از فعالان زیست بوم علم و فناوری همت گذاشته است.

هدف بازگشت به عصر طلایی جهان اسلام

در ادامه این مراسم، دبیر ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی گفت: ششمین نشست استپ با هدف بازگشت به عصر طلایی جهان اسلام و دوره باشکوه پیشرانی جهان اسلام در توسعه علم و فناوری در جهان، در نظر دارد ضمن توجه دادن همگان به ظرفیت کشورهای اسلامی و نخبگان، فرصتی را فراهم کند تا این ظرفیت های بی بدیل در مسیر حل چالش های جهان اسلام قرار گیرند.

سعید سهراب پور، ادامه داد: امروز با تلاش دبیرخانه اجرایی نشست استپ، میزبان حضور نزدیک به ۷۰ نفر از مدیران مراکز آموزشی و دانشمندان از 30 کشور دنیا با تمرکز به سطوح بخشی؛ سلامت و همبست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی؛ ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری، تامین مالی علم و فناوری هستیم.

وی افزود: این تنوع موضوعی و حوزه ­ای، در طول سال ­های گذشته بی سابقه است. نشست استپ برای نخستین بار با همکاری پنج دانشگاه از جمله دانشگاه‌های الزهرا(س)، امام صادق(ع)، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، صداوسیما و همکاری ۹ دانشگاه و پژوهشگاه شامل دانشگاه‌های ارومیه، اصفهان، امیرکبیر، دانشگاه تهران، پژوهشکده آیندگان، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت، و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار و همچنین برگزاری ۲۰ جلسه کمیته علمی با مشارکت بیش از ۶۰ دانشمند در هر حوزه تخصصی، برگ زرین دیگری محسوب می شود.

سهراب پور در ادامه گفت: در ششمین نشست استپ ضمن تعیین مسائل کلان جهان اسلام در حوزه علم و فناوری، صاحبنظرانی نیز حضور دارند که توانستند با محوریت جهان اسلام فعالیت های را ارائه کنند. امیدواریم این نشست استپ، فرصت رفع چالش های بیشتری را فراهم کند.

وی عنوان کرد: استپ ششم در نظر دارد در قالب برنامه ­های هدفمند، فرصتی را فراهم کند تا دانشمندان و صاحبنظران حوزه علمی در قالب برنامه استپ نت، زمینه تعامل و به اشتراک گذاری میان دانشمندان بنابر استفاده از ظرفیت دانشگاه ها  دانشمندان هرچه بیشتر تسهیل شود. ششمین نشست استپ با هدف بازگشت به عصر طلایی جهان اسلام و دوره باشکوه پیشرانی مسلمانان در توسعه علم و فناوری در جهان در نظر دارد ضمن توجه دادن همگان به طرفیت کشورهای اسلامی و نخبگان، فرصتی را فراهم کند تا این ظرفیت های بی بدیل در مسیر حل چالش های جهان اسلام قرار گیرند.

دبیر ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری با بیان اینکه نخبگان جهان اسلام در آسمان علم، ستارگان درخشان هستند، تصریح کرد: درحال حاضر جهان اسلام با چالش های پیش پا افتاده دست به گریبان است و دانشمندان جهان اسلام باید برای آن، راه حل هایی را بیابند؛ باور داریم که دانشمندان جهان اسلام ، پیشرانان علم و موتور متحرک جهان اسلام هستند.

سهراب پور گفت: ششمین نشست استپ تلاش کرده با برنامه­ های منظم از فرصت حضور دانشمندان برای حل مشکلات جهان اسلام استفاده کند؛ امیدواریم این رویکرد در برنامه­ های بعدی استپ که در دیگر کشورها برگزار می‌شود، استمرار پیدا کند.

براساس این گزارش، ششمین نشست تبادل علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در بخش ­های سلامت و همبست آب و انرژی  در دانشگاه های تهران و برنامه­ دیگری در قالب نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام(EISA) در قالب دیدارهای تجاری و کارگاه های آموزشی یا ارائه ها با حضور ۴۰ شرکت فعال از ۱۵ کشور در کارخانه نوآوری آزادی برگزار می­ شود‌.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا