عروسک های حامی محیط زیست در جشنواره عروسکی تهران

سیناپرس: امسال جشنواره عروسکی تهران میزبان عروسک هایی است از جنس طبیعت،عروسک هایی که هر کدام قصه ای دارند که سازندگان آنها برایشان نقل کرده اند.

 

طرح "هنر برای حفاظت" پروژه ای است که به منظور احیای فرهنگ و حفظ محیط زیست بنا شده است،در این پروژه زنان روستایی با تکیه بر فرهنگ اصیل منطقه خود و مواد در دسترس و طبیعی عروسک هایی میسازند تا هم فرهنگ خود را احیا و معرفی کنند و هم درآمدی از ساخت این عروسک ها داشته باشند.

 

اشتغال زنان به ساخت عروسک ها مخصوصا در مناطق محروم از نظر منابع طبیعی وابستگی خانواده ها را به مشاغل وابسته به زمین کم میکند و از تخریب محیط زیست کاسته میشود.

احیای عروسک های محلی که زنان روستایی در گذشته برای فرزندان خود میدوختند امروزه باعث ایجاد توسعه پایدار در منطقه میشود و همچنین باعث اشتغال زنان به مشاغلی است که نه تنها باعث نابودی زیست بوم نمیشود بلکه در راستای حفاظت از آن قدم برمیدارد.

مثلا در روستایی که زنان در فصل بهار به کوهستان و دشت های اطراف میروند بدون در نظر گرفتن ظرفیت محیطی گیاهان وحشی را میچینند بهره برداری یک سویه از طبیعت صورت گرفته است و گونه های گیاهی و جانوری و کل اکوسیستم آن منطقه در معرض خطر قرار میگیرند،در این موارد میتوان با ایجاد مشاغل جایگزین برای زنان از این تخریب جلوگیری کرد و مهمتر از آن میراث ناملموس مردم آن منطقه دوباره احیا میشود و فرهنگ غنی آنها حفظ و معرفی میشود.

شما میتوانید عروسک های حافظ محیط زیست را در جشنواره عروسکی تهران ملاقات کنید این عروسک ها ساخته دست زنانی از روستاهای خراسان جنوبی،استان قزوین و جزیره قشم هستند.این عروسک ها آثار خاصی هستند که طرح هر یک از آنها در ذهن زنان روستایی شکل گرفته است و هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند،سازندگان به همراه هر عروسک داستانی روانه میکنند که همین نشان دهنده فرهنگ شفاهی غنی میان آنها است.

جشنواره عروسکی تهران از 22 تا 29 شهریور در تاتر شهر برگزار میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از پانزدهمین جشنواره عروسکی تهران به نشانی اینترنتی زیر مراجعه کنید

www.tehranmobarak.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا