دیپلماسی علمی روشی برای ارتباطات جدید در عرصه علم و فناوری است

مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) در افتتاحیه سومین "هفته جایزه مصطفی(ص)" در دانشگاه الزهرا(س) گفت: آغاز هفته وحدت با هفته علم‌ مقارن شده است و هدف یونسکو از نام گذاری این هفته بهره مندی بشری از ثمرات علم و فناوری و نوآوری و ایجاد فضای مناسب است .

وی در ادامه گفت: دهها آیه و احادیث در مورد اهمیت علم و فناوری در قرآن کریم وجود دارد که نشان­ دهنده اهمیت علم و دانش در دین اسلام است و هیچ دینی به اندازه دین اسلام به این موضوع توجه نکرده و انسان­ها را به علم و دانش فرا نخوانده است.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) همچنین افزود : پیامبر اکرم(ص) نیز توصیه­ های بسیاری به آموختن علم داشته ­اند و برای آموختن این علم، هرگونه مسافتی را نیز جایز دانسته­ اند.

ملانظری ادامه داد: تاکید بر علم و دانش و فنون، توصیه­ هایی برای رشد کشور است که در بازه­ های متفاوت زمانی، بارها و بارها اعلام شده و این امر نشان دهنده اقتدار و توان علمی کشور است .

 وی همچنین افزود: کشوری که از علم تهی است، نمی‌تواند عزت، استقلال، امنیت و رفاه داشته باشد؛ در سال­های اخیر نهادهای سیاست گذاری کشور، تلاش های زیادی داشته­اند تا زمینه های توسعه و فناوری را در راستای رشد و توسعه اقتصادی فراهم کنند .

رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت : بعد از دهه ۷۰، شاهد پیشرفت های شگرف در زمینه پژوهش، آموزش، علم و فناوری بوده ایم؛ در حال حاضر در دانشگاه­های ما به تقویت فعالیت­های آموزشی، پژوهشی و همکاری­های بین المللی در زمینه تبادل علم و فناوری و توسعه دیپلماسی تاکید بسیار می‌شود .

وی بیان داشت: دیپلماسی علمی و استفاده از ظرفیت ها و دستاوردهای آن در عرصه ارتباط با یکدیگر، به عنوان راه و روشی برای ارتباطات جدید و تقویت آنان و به وجود آمدن قدرت نرم درجهت تامین منافع ملی محسوب می ­شود.

ملانظری با بیان اینکه علم، زبان بین المللی محسوب میشود، تصریح کرد: زبان بین­ المللی در ارتباطات بین المللی تاثیر دارد و روابط را بهبود می‌بخشد؛ گرچه تاثیر نظام آموزش عالی نیز  صرفا به نقش بین المللی دانشگاه ها مربوط می شود و اقدامات بسیاری لازم دارد و مستلزم برنامه ریزی در سطح دانشگاه ها و سطح کلان کشور است اما دانشگاه ها باید نقش پررنگ تری را در دیپلماسی علم و فناوری ایفا کنند و امروزه نقش راهبردی آموزش عالی، روز به روز افزایش می‌یابد؛

رئیس دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد: اگر بخواهیم دانشگاه­های ما با دانشگاه­های خارجی تعامل داشته باشند، طبیعتاً توجه به توسعه علمی و ایجاد تبادلات با دانشگاه های خارجی و مشارکت با مراکز تحقیقاتی جهان بسیار اهمیت دارد؛ در این راستا دانشگاه الزهرا(س) توسعه همکاری­ های بین المللی را یکی از اهداف اصلی خود قرار داده و موفقیت های قابل توجهی را در سال­های اخیر به دست آورده است. تشکیل شبکه­ های علمی و فناوری یکی از راهبردهای توسعه علم و فناوری است که با توسعه این شبکه ­ها زیرساخت های توسعه و فناوری نیز فراهم می شود.

ملانظری گفت: امروز این جلسه بستری را فراهم می­کند که مراکز تحقیقاتی کشور بتوانند از ظرفیت ها استفاده کنند و با ایجاد یک شبکه بین المللی در توسعه علم و فناوری نقش موثری ایفا کنند. امید است این رویداد علاوه بر ایجاد گفتمان بین المللی به زمینه سازی ظرفیت ها بپردازد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا