کاهش خارش‌ بیماران همودیالیزی با استفاده از ژل آلوئه‌ورا

خارش یکی از شایع‌ترین مشکلات بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی است. خارش می‌تواند مشکلات فراوانی از جمله عوارض پوستی، ناراحتی‌های جسمی و روحی، اختلال خواب و تغییر کیفیت زندگی را در این بیماران ایجاد کند. به دلیل این که بسیاری از داروهای سنتتیک که برای درمان خارش‌ بیماران دیالیزی استفاده می‌شوند نه تنها گران هستند بلکه باعث مشکلاتی نظیر آلرژی و مقاومت دارویی می‌شوند، محققان در صدد یافتن داروهای جایگزین برآمدند؛ داروهایی که روند درمان را پیش برده و هزینه‌های درمان را کاهش دهند. پژوهشگران در پژوهشی با عنوان «تاثیر ژل آلوئه‌ورا بر خارش بیماران همودیالیزی» این موضوع را بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که توسط اعظم ملک‌حسینی کارشناس ارشد پرستاری دانشکده علوم پزشکی خمین، مریم سعیدی، دانشجوی دکترای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ساوه، زینب علیزاده، دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تهران، سینا و سیاوش عبدی، دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک و ناصر سعیدی استادیار دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده، آمده است:« این کارآزمایی بالینی یک سو کور در مرکز دیالیز بیمارستان‌های ولی‌عصر(عج) اراک و امام خمینی(ره) خمین، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک، انجام شد.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند:« شرایط ورود آزمودنی‌ها به مطالعه عبارت بود از: بیماران با سابقه خارش بیش از دو هفته که سه بار در هفته و هر جلسه به مدت سه تا پنج ساعت تحت همودیالیز قرار می‌گرفتند و همچنین بیماران باسابقه بیماری‌های پوستی یا سایر اختلالات متابولیک مسبب خارش، خانم‌های باردار و افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۹۰ سال که از داروهای ضد خارش استفاده نمی‌کردند و به مدت یک هفته روزی دو بار( صبح و شب) شدت خارش خود را از صفر تا ۱۰ مشخص کرده بودند و افرادی که میانگین شدت خارش در آن‌ها چهار یا بیشتر از چهار بود.»

آزمودنی‌ها به طور تصادفی براساس زوج یا فرد بودن روزهای مراجعه به دو گروه تقسیم شدند. با نظر متخصص آمار و براساس روش مطالعات مشابه، برای هر گروه ۳۰ بیمار در نظر گرفته شد. ژل آلوئه‌ورا در اختیار نمونه‌های گروه مداخله قرار گرفت و از آنان خواسته شداین ژل را به مدت یک ماه روزی دو بار به قطر یک میلی‌متر در مناطقی از بدن که خارش دارد استفاده کنند. برای تهیه ژل از برگ‌های پایینی گیاه استفاده شد.

در این مقاله آمده است:« پس از یک دوره درمان چهارهفته‌ای همه بیماران مطالعه را به پایان رساندند. از مجموع ۶۰ بیمار، تعداد ۳۱ نفر مرد و ۲۹ نفر زن بودند. سن نمونه‌ها بین ۲۲ تا ۸۲ سال بود. نمره متوسط خارش بیماران گروه آزمایش قبل از مداخله ۵.۵۳ و انحراف معیار آن ۱.۷۳ بود که یک ماه پس از مداخله به میانگین ۲.۰۳ با انحراف معیار ۱.۱۲ کاهش یافت ولی در گروه کنترل میانگین خارش بیماران قبل از مداخله ۵.۹۶ و انحراف معیار آن ۱.۰۳ بود که یک ماه بعد به میانگین ۵.۹ با انحراف معیار ۰.۷۵ رسید.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند:«  در گروه آزمایش ۱۹ نفر(۶۵.۵ درصد) اظهار کردند که کاملا بهتر شدند، یک نفر (۳.۳ درصد) خیلی بهتر شده بود ولی هنوز خارش داشت، هشت نفر(۲۷.۶درصد) کمی بهتر شده بودند و دو نفر (۶.۶درصد) تغییری نکرده بودند. بنابراین توصیه می‌شود با توجه به گرانی و امکان آلرژی‌زا بودن داروهای سنتتیک که برای درمان خارش بیماران دیالیزی استفاده می‌شود بیماران همودیالیز از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنند تا علاوه بر بهبود کیفیت همودیالیز، خارش آنان نیز کنترل شود. »

این پژوهش در دومین شماره نهمین دوره فصلنامه علمی- پژوهشی طب مکمل منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا