کشف سیاره ای جدید با فاصله هزار سال نوری از زمین

بر اساس گزارش منابع رسمی در انگلستان ، سیاره جدیدی که دو سال پیش توسط نوجوانی به نام تام واگ Tom Wagg کشف شده بود به صورت رسمی از سوی مراکز علمی ستاره شناسی تائید شده و مورد قبول واقع شد .

این جوان بریتانیائی که امروزه هفده سال دارد ، دو سال پیش به عنوان یک کارآموز در دانشگاه کیله Keele University در انگلستان مشغول فعالیت بود و با استفاده از نرم افزار ویژه ای به نام WASP که مخفف عبارت (Wide Angle Search for Planets) به معنی زاویه عریض جستجوی سیارات ، موفق به کشف جرمی آسمانی و غیر عادی شد که به اعتقاد وی این یافته جدید ،  یک سیاره ناشناخته بود .

این موضوع پس از اعلام رسمی ، مورد توجه مراکز ستاره شناسی قرار گرفته و هم اکنون پس از دو سال بررسی توسط کارشناسان دو دانشگاه ژنو University of Geneva و دانشگاه لیج University of Liege مورد تائید رسمی قرار گرفت . این سیاره جدید به طور موقت با نام WASP-142b معرفی شده است و دلیل نامگذاری فوق  ، به واسطه این موضوع است که سیاره مورد بحث ، یک صد و چهل و دومین سیاره کشف شده توسط این سیستم به شمار می رود .

تام واگ ، نوجوان کاشف این سیاره جدید در بیانیه ای رسمی که توسط دانشگاه کیله منتشر شد اعلام کرد : " من واقعا هیجان زده هستم ، زیرا موفق به کشف یک سیاره جدید شده ام و این موضوع بسیار مهم است زیرا سیاره کشف شده ،  در مسافتی بسیار دور از کره زمین قرار دارد . سیستم WASP  بسیار تاثیر گذار است  و پژوهشگران را قادر به بررسی و مطالعه صدها ستاره مختلف در گیتی می کند که این سیاره در یکی از آن ها کشف شد .  "

لازم به توضیح است که سیاره  WASP-142b با چشم غیر مسلح قابل رویت نبوده و در حدود هزار سال نوری با کره زمین فاصله دارد . به گفته پژوهشگران ، این سیاره دارای ابعادی به اندازه سیاره مشتری در منظومه شمسی است .

در خاتمه لازم به توضیح است که نام فعلی WASP-142b یک نام موقتی محسوب شده و اتحادیه ستاره شناسان بین المللی International Astronomical Union  در نظر دارد به زودی و طی یک رقابت جهانی ، نام جدیدی برای این سیاره انتخاب کند .

شایان ذکر است که کاشف این سیاره نیز در این رقابت ها شرکت خواهد کرد و نام پیشنهادی خود را که حاضر به افشای ان نشده است ، به صورت رسمی برای نامگذاری سیاره فوق الذکر ارائه می کند .