محدودیت کسب و کار ایرانی توسط سرویس دهندگان خارجی

عباس آسوشه با انتقاد از نحوه حمایت از بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات برای رسیدن به یک کسب و کار تک شاخ (یونی‌کورن) ، اظهار داشت: متاسفانه ما در کشورمان واقعا تک شاخ ها را می کشیم و تا بفهمیم این شرکت ها به موقعیت تک شاخ و یونی‌کورن می رسند، اجازه می دهیم که شرکت های خارجی مانند گوگل و اپل آنها را بکشند.

وی گفت: ما به راحتی اجازه می دهیم سرویس دهندگانی مانند گوگل و اپل در کشور ما آمد و شد کرده و هر کاری دوست دارند انجام دهند. برای مثال گوشی های اپل را گران تر از سایر گوشی ها تنها به دلیل سرویس‌های خاصی که می‌دهد خریداری می‌کنیم، اما این شرکت به راحتی به ما می گوید که نمی توانم این سرویس را به شما بدهم و ما را محروم می کند؛ این درحالی است که ما پول این سرویس را به اپل داده ایم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: حال اگر قرار باشد در کشور جلوی عرض اندام اپل گرفته شود یک سری از دوستان و مردم ما با نادرستی و با عدم اطلاع مناسب، احساس می کنند که قرار است محدود شوند اما این درحالی است که اصل محدودیت را اپل و گوگل ایجاد کرده اند.

آسوشه گفت: اگر به ۲۰۰ سرویس اصلی شرکتهایی مانند گوگل و اپل نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمامی سرویس هایی که به بارور شدن کسب و کار ایرانی کمک می کند به سمت ما بسته است و صرفا سرویس هایی مانند جستجو و ایمیل که کاربران انتهایی از آنها استفاده می کنند، باز و در دسترس است تا ما را هر روز به خودشان وابسته تر کنند.

وی گفت: با این روش، این شرکت های خارجی اجازه عرض اندام به بخش خصوصی ما نخواهند داد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تحلیل اطلاعات که در عصر فضای مجازی در درجه بالای اهمیت قرار دارد و در مفهومی مانند «بیگ دیتا» به کار گرفته می شود، اظهار داشت: ما امروز به جای پدیده داده کاوی که مربوط به عصر قبلی تحلیل داده ها بود، با موضوع مهم «بیگ دیتا» مواجه هستیم.

آسوشه افزود: فرق بیگ دیتا با داده کاوی این است که داده کاوی الگوریتمی از یک سری اطلاعات غیرفعال و آفلاین است. به این معنی که یادگیری اتفاق می‌افتد و این یادگیری با یک بخش دیگر اطلاعات که آن هم دور از شبکه (آفلاین) است ، تست می شود. اما امروز با پدیده ای مانند «بیگ دیتا» مواجه هستیم که دارای سه ویژگی اصلی شامل حجیم بودن اطلاعات، تنوع و سرعت تولید است.

وی به مهر گفت: به بیان دیگر، شاید تحلیل اطلاعات به راحتی قابل انجام باشد اما تحلیل اطلاعات بسیار حجیم با تنوع مختلف و با سرعت تولید بالا، آسان نیست. چرا که این اطلاعات به صورت آنلاین و متصل به شبکه به دست می آید و به همین علت است که هر آن شاهد دریافت اطلاعات جدیدتری هستیم که تاثیر شگرفی در زندگی کاربران و نیز کسب و کارها گذاشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا