فراهم آوردن محیطی شاد و آزاد برای کودکان

نقش حساسی که موزه ها در جامعه دارند و تجارب تازه ای که به مراجعان می آموزند، همگی نشان دهنده نیاز مبرم به توسعه موزه ها در جنبه های مختلف برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه کودکان از جهت توان جسمی وذهنی، در مستعد ترین شرایط و بهترین وضعیت برای یادگیری قرار دارند، قطعا تاثیر آموزش بر آنان ماندگارتر است. کودکان آینده سازان جامعه نوین هر کشوری به شمار می روند و از این رو توجه به مقوله آموزش و تربیت آنان، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

به دلیل اهمیت این مقوله، می توان از نقش کالبدی محیط آموزشی به عنوان یک فاکتور کلیدی در پرورش خلاقیت کودکان نام برد. این در حالی است که تا چند سال گذشته در تهران و به طور گسترده تر در ایران، این امر خطیر تنها به خانواده ها، مهدهای کودک که اکثرا ساختمان هایی تغییر کاربری یافته و نامتجانس با دنیای کودکان هستند و مدارس ابتدایی و راهنمایی محدود شده بود.

پژوهشگران، روانشناسان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت کودکان معتقدند که اساسا کانونی علمی، فرهنگی و هنری با عنوان «موزه کودک» که بتواند از طریق آموزش غیر مستقیم و بر پایه بازی و سرگرمی به تربیت روحی و جسمی کودک بپردازد، نقش مهمی در رشد روحی  تربیت دارد.

در اینجاست که مفهوم موزه کودک اهمیت پیدا می کند. در واقع، موزه کودک مکانی است که در آن از طریق فضا سازی‌ مناسب، اجرای برنامه های متنوع خلاق، برپایی نمایشگاه های تعاملی جذاب، با نظارت مربیان و راهنمایان کار آزموده امکان مشاهده، مکاشفه و تجربه خاطره انگیز برای کودکان، والدین آنها فراهم می‏‌شود. این موزه ها با فراهم آوردن محیطی شاد و آزاد امکان آشنایی کودکان با جهان اطراف، طبیعت، مردم و… را بسته به کارکرد موزه فراهم می آورد.

این در حالیست که تا کنون در ایران طراحی فضایی که در آن کودکان بتوانند آزادانه بازی کنند، درست فکر کنند و در کمال امنیت به تجربه ناکرده ها بپردازند، کمتر دغدغه معماران و شهرسازان بوده است.

با توجه به نبود چنین مراکزی در ایران، به نظر می رسد در سال های اخیر مدیریت شهری در راستای رسیدن به معماری صمیمانه برای کودکان و با بهره‌گیری از یافته های روانشناسی کودک و مطالعه و بررسی نمونه های موزه کودک در دنیا، بر آن شده که ویژگی های کالبدی و مبانی نظری چنین فضایی را در کشور و به ویژه در کلانشهر تهران ایجاد کند.

*مژده صالحی-کارشناس هنر و معماری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا