مراقب سلامت مردم هم باشیم

سیدمحمد صادق‌زاده با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه های پشت بامی از ۵ کیلو وات به ١٠ کیلو وات افزایش می‌یابد، گفته بود: هر فرد با تولید ١٠ کیلووات برق می‌تواند ماهانه ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان درآمد داشته باشد.

البته در این گزارش قصد نداریم از انرژی نامحدود فناوری انرژی خورشیدی صحبت کنیم. چراکه، بسیار روشن است که استفاده از انرژی های تجدیدپذیری مانند آب‌، خورشید و باد اثرات زیانباری بر محیط زیست وارد نمی کند و تنها موضوعی که در این میان مطرح است، آلودگی‌‌های زیست محیطی ناشی از ساخت و تولید تجهیزات مرتبط با نیروگاه‌‌های تجدیدپذیر است که بر محیط زیست وارد می‌‌شود و البته که با فعالیت نیروگاه های پشت بامی تولید برق این آلودگی ها نیز به حداقل خود می رسد.

اگرچه گاهی نگرانی‌‌های زیست محیطی در مورد انرژی خورشیدی نیز وجود دارد، اما به صورت کلی می توان گفت در مبادلات انرژی تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی پسماندی تولید نمی‌شود‌.

تاثیر فعالیت نیروگاه های پشت بامی بر سلامت افراد

نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که فعالیت نیروگاه های پشت بامی تولید برق چه آثاری بر سلامت افراد دارد؟

پژوهش ها این موضوع را ثابت کرده که فراوانی امواج الکترومغناطیسی و مواجهه انسان با این امواج، باعث بروز مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت برای ساکنانی که در معرض آن قرار دارند، می شود.

یک کارشناس محیط زیست در حوزه انرژی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه، در تولید برق مقوله رعایت حریم از اهمیت بسیاری برخوردار است گفت: امروزه توسعه شهرها و افزایش جمعیت باعث شده مقوله تولید برق در مناطق مسکونی مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر اصیلیان ادامه داد: اما، هنگامی که مردم و شهروندان را به فعالیت های این چنینی دعوت می کنیم باید حواسمان باشد که استانداردها را هم مورد توجه قرار دهیم تا خدایی ناکرده با توجیهات اقتصادی و حتی زیست محیطی به سلامت افراد خدشه ای وارد نشود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: بنابراین، رعایت استانداردهای ضروری در این حوزه موضوعی است که می تواند ضامن سلامتی افراد باشد.

بر اساس این گزارش، نیروگاه‌‌های خورشیدی بزرگ نیازمند فضا و مساحت وسیعی هستند تا بتوانند به نحو مطلوبی بازدهی داشته باشند، ضمن اینکه در نیروگاه‌‌های خورشیدی زباله هایی دور ریخته می‌‌شوند که سمی هستند و همچنین به دلیل سطح زیاد بازتاب کننده‌‌های حرارتی‌‌‌، زندگی پرندگان را مورد تهدید قرار می دهند.

اما، گویا در نیروگاه های پشت بامی این محدودیت ها به حداقل خود می رسد. از این روست که شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور، اعلام آمادگی کرده اند که تمامی راهنمایی‌ها و کارشناسی‌های لازم را برای احداث پنل‌های خورشیدی روی پشت بام منازل مسکونی را به ارائه کرده و همچنین، امکان خرید برق توسط دولت از این پنل‌ها را مهیا کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا