اغلب بیماران قلبی تیپ شخصیتی D دارند

طبق آخرین یافته ها ی پژوهی اقدامات مربوط به پیشگیری و نیز سبک زندگی، بیشترین نقش را در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی ایفا می کند. بر پایه این یافته ها، فشار روانی زیاد (مانند فشارهای شغلی)، خشم و پرخاشگری، شکست و ناکامی مکرر، اختلافات زناشویی، روابط نامناسب با دیگران و روابط اجتماعی نادرست، احتمال بیماری های قلبی- عروقی را  افزایش می دهد.

به گفته دكتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق، پس از سکته قلبی، بیماری های روماتیسمی، دریچه ای یا ابتلا به میوکاردیت بر اثر یک سرماخوردگی ساده از مهمترین مشکل های بیماران قلبی در ایران به شمار می رود.

این فوق تخصص قلب و عروق افزود: امروزه افزایش استرس و اضطراب و هیجان مردم در کلانشهرها باعث شده مرگ و میر ناشی از سکته مغزی بعد از تصادف‌ها بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص دهد. تمام این هیجان ها و استرس های روزانه دنیای شهری می تواند سلامت قلب انسان ها را نشانه بگیرد.

از سوی دیگر تغذیه نامناسب، افزایش کلسترول خون، کم تحرکی، استفاده نادرست از برخی داروها یا مواد شیمیایی، چاقی، دیابت، استفاده از تنباکو و سیگار همگی از عوامل خطر درجه اول برای بروز بیماری های قلبی و عروقی به حساب می آیند. آسیب این مساله در زنان بیشتر از مردان است.

به گفته راحله صادق، رئیس گروه جمعیت و سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، متاسفانه هم اکنون شیوه زندگی زنان ایرانی درست نیست. طبق مطالعات جهانی، اکنون سبک زندگی و تغذیه نامناسب، بی ‌تحرکی و استعمال دخانیات از جمله  عواملی محسوب می شوند که سلامت زنان را بیش از پیش دستخوش خطر کرده است.

وی نخستین عامل مرگ زنان در ایران را بیماری های قلبی- عروقی( شامل سکته های قلبی )عنوان کرد و گفت: هم اکنون حدود 60 درصد زنان بالای 18 سال ایرانی مبتلا به چاقی شکم هستند. چاقی شکمی منجر به بروز سرطان و بیماری قلبی عروقی می شود؛ اصلی ترین دلیل ابتلا به چاقی شکمی تغذیه نامناسب و کم تحرکی است.

از سوی دیگر ويژگی های شخصيتی نیز نقش مهمی در کاهش يا افزايش عملکرد قلب دارند. همچنین ویژگی های شخصیتی نیز ممکن است تاثیر عمیقی در روش پاسخ به بیماری، انطباق با شرایط بیماری یا با مقابله فرد با علایم داشته باشد.

مریم ایزانلو، دانش آموخته دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ در پژوهشی با راهنمایی دکتر رسول روشن نشان داد که کیفیت روابط خانوادگی و اجتماعی بیماران قلبی کمتر از افراد عادی است. همچنین گروه بیماران قلبی از حمایت اجتماعی و عمق روابط پایین تر و از تعارض روابط بالاتری نسبت به جمعیت عادی برخوردارند . همچنین از عملکرد جنسی پایین تری نسبت به جمعیت عادی برخوردارند. افراد دارای بیماری قلبی -عروقی در مقایسه با افراد عادی، از تیپ شخصیتی D بیشتری برخوردارند.

با توجه به یافته های این پژوهش، بیماری قلبی و عروقی، به عنوان عاملی برای اختلال در عملکرد خانوادگی، کیفیت روابط اجتماعی و عملکرد جنسی شناخته می شود و تیپ شخصیتی D تا حدودی می تواند عامل پیش بینی کننده ای برای ابتلا به این بیماری در نظر گرفته شود.

تالیف: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا