هیولای دریایی 150 میلیون ساله کشف شد

محققان اعلام کردند این فسیل را در یک مزرعه ذرت در شمال شرق رشته کوه های هولی کراس در این کشور پیدا کرده اند. برآورد می شود این فسیل که تقریبا 10 متر طول دارد متعلق به 145 تا 163 میلیون سال قبل باشد. این فسیل، نخستین فسیل پلیوسور کشف شده در لهستان است.

محققان یادآوری می کنند که پلیسورها با دارابودن جثه ای دو برابر وال های قاتل امروزی و دهها تن وزن در دوران حیات خود در راس زنجیره غذایی قرار داشتند.

اعتقاد بر این است که آنها بزرگترین شکارچی دوران خود چه در خشکی و چه در دریا بودند. آنها بدنی لاغر و کشیده و پوزه ای شبیه به کروکودیل ها داشتند و دارای باله و دندان هایی بزرگ بودند.

محققان معتقدند آنها از تمام موجودات دریایی و برخی موجودات ساکن خشکی که در جستجوی غذا به اطراف تالاب ها می رفتند تغذیه می کردند.

پلیوسورها چنان بزرگ بودند که قادر بودند دایناسور درنده ای مانند «تی رکس» را بکشند و بخورند. مطالعات قبلی نشان داده است که آرواره های پلیوسر تا دو و نیم متر طول داشته و چهار و نیم برابر قوی تر از آرواره تی رکس بوده است.

محققان همچنین بقایای فسیل چند حیوان دیگر مانند کروکودیل ها و لاک پشت های باستانی را در همین منطقه یافتند. تصور می شود منطقه ای که این فسیل ها در آن کشف شده است در دوره زندگی این جانوران دارای آب و هوای حاره ای بوده است.

مطالعات قبلی نشان داده این منطقه مجمع الجزایری با تالاب های آب گرم و زیستگاه بسیار مناسبی برای جانورانی که در آنجا زندگی می کردند بوده است.

محققان معتقدند لاک پشت های دریایی در آن زمان، حلزون می خوردند و خود آنها طعمه کروکودیل ها می شدند. آنها جای دندان های کروکودیل ها را بر روی لاک برخی لاک پشت ها یافتند. گفته می شود پلیوسرها هر موجودی که می توانستند بگیرند را می خوردند.

دانشمندان به مطالعه فسیل های یافت شده در این منطقه ادامه می دهند و اعلام کرده اند یافته های اولیه آنها تنها آغاز کار است.

مترجم: محسن حدادی