شناساندن ظرفیت امام علی (ع) به جهانیان ضروری است

  حسینعلی قبادی خاطرنشان کرد: مسالمت‌جویی امام علی (ع) در جهان امروز یک خلأ تحقیقاتی به شمار می‌آید و لازم است که نهادهای آکادمیک با روشمندی خاص خود به این موضوع بپردازند. 

وی در حاشیه افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام علی (ع) پژوهی که امروز با محوریت فرهنگ صلح در اندیشه و سیره امام علی (ع) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: چند سالی است که با توجه به رویکرد برنامه توسعه پژوهشگاه در حوزه گسترش تعاملات جهانی، اقدامات مرکز تحقیقات امام علی (ع) به این سمت هدایت شده که چالش‌های جهانی را با بهره‌گیری از معارف، اندیشه، آثار و سیره عملی امام علی (ع) بازخوانی کند و این سومین کنگره‌ای است که با این محوریت برگزار می‌شود. 

قبادی یکی از چالش‌ها و معضلات مهم امروز را مسئله خشونت و گسترش بی‌رویه جنگ‌ها و مخاصمات دانست و تصریح کرد: این موضوع به‌ویژه در منطقه آسیای غربی رنج‌آور شده و ظهور داعش و قرائت‌های خشونت مدارانه از دین اسلام، چنین ایجاب می‌کند که روح تعالیم قرآن کریم و جوهره رسالت نبوی، یعنی رحمت و نفی خشونت را به جهانیان معرفی کنیم. 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه قرائت‌های جاهلانه از دین اسلام در گروه‌های مختلف اقتضا می‌کند نهادهای علمی و همه تعلق‌داران به جامعه اسلامی در برابر انحراف ساکت ننشینند، گفت: به عنوان یک مرکز پژوهشی پراهمیت در آسیا و ایران و نیز با وجود مرکز تحقیقات امام علی (ع)، این احساس در پژوهشگاه به وجود آمد که طبق تعالیم امام علی اقدام به روشنگری در سطح بین‌المللی کنیم. 

قبادی با تاکید بر آنکه قرائت یکجانبه و نسنجیده از اسلام بزرگترین ظلم‌هاست، خاطرنشان کرد: جشنواره فوق با کنفرانس‌های صرفاً علمی تفاوت دارد، چرا که استعدادهای علمی در اکناف و اطراف جهان را شناسایی می‌کند و از جامع‌ترین بانک اطلاعاتی امام علی‌پژوهان جهان برخوردار است. 

وی یادآور شد: این جشنواره با استقبال ویژه جهانی از حدود ۷ کشور روبه‌رو شده و با وجود آن که هزینه‌ای بابت رفت و آمد نویسندگان پرداخت نکرده است، آنها با انگیزه بهره‌مندی از نعمت دریای امام علی (ع) به ایران آمدند و در خلال این جشنواره متوجه شدیم علاقه‌مندی به فهم معارف امام علی (ع) محدود به شیعه و جهان اسلام نیست‌؛ بلکه بسیاری از شخصیت‌های غیر مسلمان جهان از جمله مسیحیان به امام علی (ع) عشق دارند. 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در همین زمینه با اشاره به این که طی سال‌های گذشته برخی مسیحیان از برگزیدگان جشنواره بوده‌اند، گفت: کنگره بین‌المللی امام علی‌پژوهی می‌تواند ظرفیت و ابعاد جهانی ایشان را به اقصی نقاط عالم بشناساند، چرا که ایشان سرمایه غیر قابل تکرار برای جهان اسلام و برای انسان‌های آزاده به شمار می‌آید.

قبادی افزود: ضروری است که یک نهاد آکادمیک با روشمندی و حفظ الزامات ارتباطات جهانی، ظرفیت امام علی را به جهانیان بشناساند؛ چرا که ایشان ظرفیت بسیار ممتازی در حوزه پیوندهای بین نسلی دارند و مسالمت‌جویی ایشان هم خلأ تحقیقاتی به شمار می‌آید. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سومین کنگره بین‌المللی امام علی‌پژوهی، ۱۸۰ مقاله شامل ۲۵ مقاله خارجی به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این میان ۱۲۰ مقاله برای داوری انتخاب شدند؛ در نهایت ۲۷ مقاله برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند که از این میان ۸ مقاله جایزه جهانی امام علی را از آن خود کردند و ۱۹ مقاله نیز شایسته قدردانی شناخته شده و نویسندگان آن‌ها لوح تقدیر دریافت کردند، از میان ۸ برنده کنگره، ۳ مقاله خارجی از کشورهای تونس، پاکستان و الجزایر برگزیده شدند و از میان مقالات شایسته تقدیر نیز چهار مقاله خارجی تقدیر شدند. 

به گزارش ایسنا، افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام علی‌پژوهی با معرفی جایزه جهانی امام علی و با محوریت فرهنگ صلح در اندیشه و سیره امام علی‌؛ بازخوانی گفتمان با رویکرد جهانی چالش امروز و طرحی برای فردا، امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و نویسندگانی از کشورهای ایران، تونس و پاکستان و الجزایر جایزه جهانی امام علی (ع) را دریافت کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا