دستکش هوشمندی برای فضانوردان مریخی اختراع شد

محققان دستکش جدیدی ابداع کرده اند که به فضانوردان قابلیت های زیادی می دهد.

محققان انستیتوSETI و ناسا با همکاری یکدیگر مشغول آزمایش دستکش هوشمندی هستند که به فضانوردان اجازه می دهد رباتها و به خصوص پهپادها را فقط با یک حرکت کنترل کنند.

این دستکش به وسیله یک میکرو کنترل کننده فعال می شود تا اطلاعات طیفی از حسگرها را بخواند و حتی کوچکترین حس در انگشتان و دستها را رصد کند.

این دستکش در حالی ابداع شده که چندی قبل آخرین لباس فضانوردی ناسا با هدف راحتی بیشتر و ایجاد کارآمدی برای فضانوردان در ماموریت های ماه و مریخ رونمایی شد.

دستکش هوشمند در حقیقت نمونه اولیه از فناوری « تداخل انسان-ماشین» است که به فضانوردان اجازه می دهد به طور بیسیم فعالیت های مختلفی انجام دهند.

به این ترتیب دست های فضانوردان آزاد خواهد بود و آنها می توانند هنگام اکتشاف در سیارات دیگر چند فعالیت را همزمان انجام دهند.

پاسکال لی یکی از محققان انستیتو SETI  در این باره می گوید: یک دستکش هوشمند در کنار لباس فضانوردی راه حل ایده آلی به حساب می آید.  فضانوردان می توانند به آسانی ربات های مختلف را کنترل و  همزمان عملیات های اکتشافی و علمی در سطح سیاره اجرا کنند.

در حال حاضر این فناوری در جزیره دوون در کانادا در حال  آزمایش است زیرا به اعتقاد دانشمندان شرایط محیطی آن شباهت زیادی به  مریخ دارد.

در اصل شرکت Ntention  که توسط گروهی از دانشجویان  نروژی اداره می شود، این دستکش را ابداع کردند. آنها نخست دستکشی ابداع کردند که قادر به کنترل پهپادها از روی زمین بود .پس از آن لی پیشنهاد کرد از این دستکش در لباس فضانوردی جدید  استفاده شود. بنابراین از آن زمان در حال ارتقا است تا در فضا استفاده شود.