روز فرهنگ عمومی

  • روز فرهنگ عمومی

شورای فرهنگ عمومی 14 آبان‌ماه را در تقویم سال 1387 به نام "روز فرهنگ عمومی" نامگذاری کرد. روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد در چهارصد و شصت و ششمین جلسه این شورا روز 14 آبان که مصادف با تصویب آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی است، به نام روز فرهنگ عمومی مصوب گردید.فرهنگ عمومي به معناي فرهنگ غالب و گسترده‌اي است كه در ميان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌اي از عقايد،‌ ارزشها، جلوه‌هاي احساسي و هنجارهاست كه اجبار اجتماعي غير رسمي از آن حمايت مي‌كند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در كليت جامعه مورد قبول است.

  • روز جهانی آگاهی از خطر سونامی

کمیته دوم سازمان ملل متحد در امور مالی واقتصادی، قطعنامه پیشنهادی ژاپن برای انتخاب پنجم نوامبر (14 آبان) را به عنوان روز جهانی آگاهی از خطر سونامی به تصویب رساند.این کار با هدف افزایش آگاهی از پدیده سونامی در آستانه پنجمین سالگرد زلزله و سونامی بزرگ درشرق ژاپن در مارس 2011 (اسفند 1389) صورت گرفته است. باافزایش آگاهی اجتماعی از خطر وقوع سونامی، می توان از بیشتر این خسارت ها جلوگیری کرد وبه همین جهت، افزایش آگاهی در این زمینه یک چالش جهانی به شمار می رود.

  • افتتاح اولين نمايشگاه بين ‏المللي كتاب تهران

اولين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در روز چهاردهم آبان 1366 ش با حضور آيت ‏اللَّه خامنه ‏اي رييس جمهور وقت جمهور اسلامي ايران و جمعي از شخصيت ‏هاي مملكتي و ادبي كشور افتتاح شد و تا بيست و سوم آبان ادامه يافت. در اولين نمايشگاه كتاب تهران، 196 مؤسسه و ناشر خارجي از 32 كشورمختلف شركت داشته و در حدود شانزده هزار عنوان كتاب عرضه شده بود. همچنين بيش از هشت هزار عنوان كتاب، مربوط به 215 ناشر داخلي بود كه در معرض ديد پانصد هزار بازديد كننده از اين نمايشگاه قرار گرفت.

  • كشف خاصيت ضد پرتو

دكتر فرامرز آشوري با درجه فوق دكترا در رشته داروسازي و بيوشيمي، پس از چهارده سال تحقيق مستمر موفق شد خاصيت ضدپرتو را در برخي از مواد طبيعي كشف كند و دارويي تازه تهيه نمايد. اين دارو براي درمان ضايعات ناشي از پرتوهاي يون‏ساز از جمله ضايعات عمومي، عروق، مسموميت كبدي، بيماري قند و ضايعات بينايي استفاده مي‏شود و بدن انسان را در برابر پرتوهاي آسيب‏رسان، مقاوم مي‏سازد.

  • ساخت تلويزيون اوليه

سابقه ساخت تلويزيون به اواخر نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادي باز مي‏گردد و تا اوايل قرن بيستم، گام‏هاي بعدي در اين مسير برداشته شد. ساخت راديو و طريقه ارسال اصوات باعث شد تا نوآوران و دانشمندان بتوانند دستگاه انتقال تصوير را نيز طراحي نمايند. پل نيپكو، مبتكر امريكايى يكي از اين انديشمندان بود كه با انجام تعميراتي در دستگاه انتقال تصوير، توانست روش نمايش پي ‏درپي عكس‏ها را كشف كند و هم‏زمان صدا را منتقل نمايد. بل نيپكو اين دستگاه را در پنجم نوامبر 1907م به صورت كامل عرضه كرد و با ارسال موفقيت ‏آميز صدا و تصوير از آن، تلويزيون‏ هاي اوليه شكل گرفت. در واقع، پل‏نيپكو با تبديل عكس به امواج، به عنوان يكي از مخترعين اصلي تلويزيون شناخته شد. از اين پس ديگر مبتكرانْ، كار پل نيپكو را ادامه دادند تا اينكه جان بيرد، در سال 1926م تلويزيون كامل را ارائه نمود و راه را براي ساخت تلويزيون‏ هاي رنگي، سه بعدي و پيشرفت در اين زمينه آماده ساخت.

  • رونمایی از سیستم عامل اندروید

سیستم‌عامل یا سامانه عامل نرم‌افزاری است که مدیریت منابع رایانه را به عهده گرفته و بستری را فراهم می‌سازد که نرم‌افزار کاربردی اجرا شده و از خدمات آن استفاده کنند. سیستم‌عامل جزء ضروری‌ترین نرم‌افزارهای یک سیستم کامپیوتری است. سیستم‌عامل خدماتی به برنامه‌های کاربردی و کاربر ارائه می‌دهد. برنامه‌های کاربردی یا از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یا از طرق فراخوانی‌های سیستم به این خدمات دسترسی دارند. با فراخوانی این واسط‌ها، برنامه‌های کاربردی می‌توانند سرویسی را از سیستم‌عامل درخواست کنند، پارامترها را انتقال دهند، و پاسخ عملیات را دریافت کنند. ممکن است کاربران با بعضی انواع واسط کاربری نرم‌افزار مثل واسط خط فرمان یا یک واسط گرافیکی کاربر با سیستم‌عامل تعامل کنند.

  • تولد ویلیام جیمز دورانت

ویلیام جیمز دورانت متولد  ۵ نوامبر ۱۸۸۵ بود. وی فیلسوف، تاریخنگار و نویسنده آمریکایی بود.او در ۷ نوامبر ۱۹۸۱ درگذشت.

  • درگذشت ابوالقاسم غفاری

ابوالقاسم غفاری متولد ۲۵ خرداد ۱۲۸۶ در سرچشمه، تهران بود. وی دانشمند حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا بود. او، نخستین ایرانی شاغل در سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) بوده‌است.  او سال‌ها مشغول پژوهش‌هایی در حوزه علوم ریاضی و فیزیک بوده که همکاری با آلبرت اینشتین در مرکز مطالعات پیشرفته‌ پرینستون در نیوجرسی ایالات متحده بر روی نظریه «وحدت میدان» (Grand Unification Theory) و الکترومغناطیس، از برجسته‌ترین این پژوهش‌ها ست. همکاری وی با ناسا در ۱۹۷۱ خاتمه یافت و در ۱۹۷۲ به ایران برگشت.  استاد غفاری روز سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ در سن ۱۰۶ سالگی درگذشت.

  • درگذشت جیمز کلرک ماکسول

جیمز کلرک ماکسول  متولد ۱۳ ژوئن ۱۸۳۱ در ادینبورگبود. وی از فیزیکدانان بریتانیایی بود.او در ۵ نوامبر ۱۸۷۹ در کمبریج درگذشت.

  • درگذشت آلکسیس کارل

آلکسیس کارل متولد۲۸ ژوئن ۱۸۷۳ بود وی  زیست‌شناس فرانسوی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۱۲ به خاطر مطالعه سیستم گردش خون بود. او در پایان عمر متهم به همکاری با اشغالگران نازی شد ولی پیش از محاکمه درگذشت. از وی کتاب‌های نیایش و انسان، موجود ناشناخته به فارسی ترجمه شده‌است. کتاب اخیر پرفروش‌ترین کتاب در سال ۱۹۳۵ بوده‌است.وی ۵ نوامبر ۱۹۴۴ (۷۱ سالگی)درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا