آزمایش موفق فضاپیمای سرنشین دار بوئینگ

شرکت مشهور بوئینگ که یکی از شرکت‌های پیشگام در صنایع هوا و فضا محسوب می‌شود، ساعاتی پیش کپسول حمل فضانوردان خود را با موفقیت آزمایش کرد. این موضوع به دلیل شکست آزمایش پیشین این کپسول که با عنوان CST-100 Starliner شناخته می‌شود، دارای اهمیت است. این آزمایش در مرکز موشکی (White Sands Missile Range) در نیومکزیکو انجام شد.

این آزمایش امکان تحقق تلاش‌های ناسا را برای اعزام فضاپیمایی باقابلیت حمل انسان به وجود آورد زیرا این برای نخستین بار پس از پایان برنامه شاتل فضایی در سال 2011 میلادی است که آمریکا موفق به آزمایش و اجرای پروژه‌ای باهدف اعزام انسان به مأموریت فضایی می‌شود.

این آزمایش امکان تحقق تلاش‌های ناسا را برای اعزام فضاپیمایی باقابلیت حمل انسان به وجود آورد زیرا این برای نخستین بار پس از پایان برنامه شاتل فضایی در سال 2011 میلادی است که آمریکا موفق به آزمایش و اجرای پروژه‌ای باهدف اعزام انسان به مأموریت فضایی می‌شود. از آن زمان، ایالات‌متحده برای رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی و اعزام فضانوردان خود به مأموریت، اقدام به خرید صندلی در کپسول‌های سایوز روسی می‌کرد و به همین دلیل مطالعات فضایی و مأموریت‌های فضانوردان آمریکایی درگرو موافقت همتایان روسی آن‌ها بود.

در پی انجام موفقیت‌آمیز این آزمایش، کپسول فضایی CST-100 Starliner برای انجام مأموریتی باهدف پرواز آزمایشی بدون سرنشین به ایستگاه بین‌المللی فضایی در تاریخ 17 دسامبر آماده خواهد شد.

در آزمایش شکست‌خورده قبلی این کپسول فضایی، استارلاینر طی 5 ثانیه به سرعتی حدود 650 مایل در ساعت رسید و مشخص شد که موتورهای این فضاپیما قادر به واکنش سریع در مواقع اضطراری هستند.

طی آزمایش موفقیت‌آمیز امروز، دو چتر نجات ویژه توانستند کپسول فضایی را به‌سلامت به زمین بازگردانده و به‌طور مناسبی فرود آیند. مفسر پخش زنده ناسا در هنگام اجرای این عملیات اعلام کرد: «ما برای نخستین بار استارلاینر را در حال پرواز داریم.»

این آزمایش ساعت 9:15 صبح به‌وقت محلی نیومکزیکو و پس از کمی تأخیر انجام شد. متخصصین و کارشناسان بوئینگ طی این آزمایش توانستند شرایط بازیابی کپسول را مطالعه کرده و داده‌های موردنظر این عملیات را تجزیه‌وتحلیل کنند.

استارلاینر بخشی از برنامه تجاری اعزام انسان به فضا توسط ناسا است که به‌منظور توسعه مأموریت‌های فضایی از طریق مشارکت عمومی و خصوصی به ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام می‌شود. بوئینگ در اصل به طور جدی با شرکت فضایی اسپیس ایکس که اخیراً آزمایش کپسول Crew Dragon خود را انجام داده بود، رقابت می‌کند.

مترجم: نیروانا محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا