۷ قرارداد برای تولید محصولات فناورانه منعقد شد

 ۷ محصول فناور خارج شده از یک شتابدهنده در حوزه‌ آنتی‌بادی‌های منوکلونال، واکسن‌های طیور محصولات مشتق از پلاسما، فراورده های پروبیوتیک به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنعت رسید.
در مجموع  ۱۳ فناوری پیشرفته دارویی ارائه شد که از این میان، تعداد ۷ فناوری در  حضور معاون علمی و  فناوری به قرارداد با سرمایه گذار رسید.
این شتابدهنده از ایده‌های نوآورانه در حوزه فناوری‌های زیستی حمایت و این ایده‌ها را برای تبدیل شدن به محصول و ورود به بازار فناوری حمایت می‌کند. این شتابدهنده که ۳ سال از عمر آن می‌گذرد تا کنون ۱۹ طرح را مورد حمایت شتابدهی قرار داده و که ۴ مورد منجر ورد به بازار شد و ۲ مورد مطالعه بالینی رسیده است.
۱۳ شعبه از این  شتابدهنده در نقاط مختلف کشور، تجهیز و فراهم شده که ضمن ایجاد اشتغال برای بیش از  ۴۷۰ نفر شامل ۱۱۰ متخصص دکتری، ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به واسطه تولیدات دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های زیستی به همراه داشته است.
فاکتور رشد فیبروبلاستی، پروژه ضد هاری، سرم ضد هپاتیت ب، محصول روگام، دهانشویه پروبیوتیک، کیت الایزا، واکسن  آنفولانزای فوق حاد پرندگان از محصولات فناورانه‌ای بود که در این مراسم به قرارداد با سرمایه‌گذار رسید.

تولید غذا و داورهای زیستی دام و انسان اولویت حمایتی معاونت علمی و فناوری است

دکتر مصطفی  قانعی دبیر ستاد زیست فناوری  با بیان این‌که یک تحول جدی و گام بزرگ در حوزه دارویی ایران رخ داده است، اظهار کرد: یکی از انتقادها این بود که فناوری دانشگاهی ها کاربردی نیست، اما اکنون فناوری چندین گام جلوتر قرار دارند و نیازهای صنعت کشور را تأمین می‌کنند.
وی با تأکید بر این‌که برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان این حوزه باید چند گام مهم و اثرمند از جمله حذف فرآیندهای پیچیده تأیید و ورود داروهای مورد تأیید به فهرست وزارت بهداشت صورت بگیرد ، افزود: کاری که شرکت‌های دانش‌بنیان در تولیدات حوزه زیست فناوری صورت دادند، بسیار برجسته بوده و نیازمند حمایت از سوی نهادهای تصمیم ساز این حوزه است. سهم حمایت ها نسبت به همتی که فعالان این حوزه کردند بسیار ناچیز بود و تلاش این شتابدهنده و شرکت‌های دانش‌بنیان بود که مدل تازه شتابدهنده در حوزه زیست‌فناوری را جا انداخت و در تولید پیشرفته‌ترین فرآورده‌های دارویی اثرگذار شد.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری از گام‌های اثرمند و جدی فعالان دانش‌بنیان کشور در تولید داروهای پیشرفته و نوترکیب گفت و ادامه داد: حضور شتابدهنده‌ها فرآیند رسیدن ایده به محصول را در حوزه زیست‌فناوری تسریع بخشید و به مدلی موفق بدل شد. این مدل باید به عنوان یک الگو بازتاب داده شود نشان دهد ایران علیرغم شرایط پیچیده تحریم‌ها و محدودیت‌ها، چگونه به موفقیت در تولید این فرآورده ها دست یافته است.
قانعی با بیان این‌که ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، به عرصه حمایت از تأمین نیاز کشور به دارو غذای دام، طیور و آبزیان و نیز تولید تعدادی از واکسن‌ها وارد شده است، اظهار کرد: کار بسیار بزرگی که در حوزه داروهای انسانی صورت گرفته در عرصه دام، طیور و آبزیان نیز دنبال خواهد شد. در حوزه دام، طیور و آبزیان ظرفیت بالقوه و توانایی‌های خوبی داریم که اقتصاد بزرگ نهفته در این بخش را که سرنوشت ساز هم هست به دست بیاوریم و ضمن کاهش وابستگی‌ها، ارزش و اشتغال‌آفرینی کنیم.

آمادگی حمایت کامل از شتابدهنده ها

در ادامه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری از آمادگی کامل برای حمایت از شتابدهنده‌ها و ایجاد زمینه حضور بخش خصوصی در این حوزه گفت و ابراز امیدواری کرد: سرمایه‌گذاران کشور به این باور برسند که سرمایه گذاری روی جوانان خلاق و کارآفرین کشور، سرمایه گذاری صرفا روی یک ایده نیست بلکه یک فرهنگ و اقتصاد جدید می‌آفریند. فرهنگ و تفکری که فرهنگ پول محوری و واردات و تکیه به خام فروشی را به کناری می زند و با استفاده از ابزار کارآمد نوآوری، کشور را به پیشرفت می‌رساند.
وی مهم‌ترین مزیت کشور را برخورداری از سرمایه انسانی جوان و خلاق دانست و گفت: اگر بنا بود با صرف هزینه‌های کلان و خام فروشی، پیشرفت و فناوری حاصل شود، بسیاری از کشورهای برخوردار از منابع غنی نفتی اکنون می‌توانستند در این راه موفق باشند اما پیشرفت فناورانه نیازمند سرمایه ای ارزنده تر یعنی نوآوری‌های نهفته در باور و اندیشه جوانان است.خوشبختانه ایران کشوری غنی از معادن ارزشمند نوآوری جوان هاست و باید به کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی، کشف و بالنده شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا