ساخت ماسک‌های سوپاپ دار نانویی ممکن شد

 یک شرکت ایرانی ضمن بومی‌سازی فناوری تولید ماسک‌های نانویی موفق به تولید ماسک صنعتی ارتقاءیافته با نانوالیاف و تولید ماسک N۹۹ نانوالیاف چند لایه شده است که با توجه به شرایط آلودگی هوا در نیمه‌دوم سال و مشکلات ریزگردها، استفاده از این ماسک‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.
ماسک تنفسی کودک، ماسک تنفسی آرایشی و بهداشتی، ماسک سوپاپدار صنعتی ۶ لایه، ماسک سوپاپدار صنعتی ۷ لایه حاوی کربن اکتیو و ماسک تنفسی سوپاپ‌دار ویژه بزرگسالان از جمله محصولات نانویی این شرکت دانش‌بنیان  بوده که برای استفاده در حوزه‌های مختلف و افراد با شرایط متفاوت تولید و به بازار عرضه شده است.
اگرچه استفاده از ماسک‌های تنفسی یکی از راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا به شمار می‌رود، اما توجه به این نکته ضروری است که هر نوع ماسکی قادر به جذب ذرات معلق آلاینده‌ موجود در هوا نیست. بنابراین این سوال مطرح است که ماسک حفاظتی مناسب جهت استفاده در هوای شهرهای آلوده باید چه مشخصاتی داشته باشد.
آلاینده‌های معلق با قطر ۲٫۵ میکرون و کمتر به دلیل داشتن خاصیت نفوذپذیری، به راحتی می‌توانند افراد را در معرض خطر قرار دهند؛ لذا باید ماسک‌هایی استفاده شود که قادر به جلوگیری از ورود این ذرات به دستگاه تنفسی باشند. ماسک‌های معمولی اثر زیادی در پیشگیری ورود این دسته ذرات به سیستم تنفسی ندارد و بهتر است از ماسک‌های استاندارد مانند ماسک‌های N۹۵ استفاده شود.
با ورود فناوری نانو به عرصه‌ تولید محصولات مختلف از جمله ماسک‌های تنفسی، امروزه شاهد بروز ماسک‌هایی از جنس نانوالیاف هستیم که توانایی آن‌ها در محافظت از افراد در برابر هوای آلوده حتی از ماسک‌های N۹۵ نیز بهتر است.

ماسک حاوی نانوالیاف از چندین لایه تشکیل شده که یکی از لایه‌های میانی حاوی نانوالیافی با قطر نانومتری است. لایه‌ حاوی نانوالیاف برای جلوگیری از ورود ذرات مضر میکرونی به دستگاه تنفسی انسان است. یکی دیگر از لایه‌های میانی حاوی کربن فعال است که باعث جذب گازهای آلاینده و بخارات سمی می‌شود.

با توجه به استفاده از نانوالیاف در ماسک‌های تنفسی کارایی این نوع ماسک‌ها در مقایسه با انواع تجاری آن به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد. ماسک‌های این شرکت از دستگاه تنفسی کارگران در حین فعالیت هایی همچون برشکاری، حفاری، جوشکاری، نقاشی با اسپری و کار با مواد زائد و زباله کاملاً محافظت می‌کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا