جداره های شهری منظره نامناسبی ایجاد کرده اند

در چنین فضایی عواملی مانند حواس بصری و غیر بصری در ادراک هویت شهری، احساس تعلق به محیط و… نقش مهمی ایفا می کند. از این روست که دست اندرکاران و مدیران شهری بر این امر اذعان دارند که ارتقای کیفیت بصری فضای عمومی شهرها، به عنوان یکی از موثرترین عوامل در جذب سرمایه های اجتماعی و نقش هنر شهری در دمیدن روح به این فضاها و القای حس بصری به تجربه کنندگان فضا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از این رو، هنر مجسمه ها و المان های شهری به منظور زیبا سازی فضاهای شهر از مهمترین اقداماتی است که همواره مورد توجه قرار می گیرد. کلانشهر تهران نیز به عنوان شهری که در حال توسعه است قطعا از این قاعده مستثنی نیست.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه اگر به صورت عمومی و کلی وضعیت بصری شهر تهران را بررسی کنیم باید بگویم این شهر از سطح نسبی زیبایی بصری در برخی از نقاط و مناطق برخوردار است، گفت: البته، طبیعی است که در بسیاری جهات هم با معضلات عدیده ای در این حوزه رو به رو هستیم.

به عنوان مثال، در حوزه ساختمان سازی و در مناطقی که مانند بزرگراه های شهری به توسعه شریان های مواصلاتی می انجامد، شاهد آن هستیم که جداره های شهری منظره نامناسبی ایجاد کرده اند.

سید مجتبی موسوی با اشاره به اینکه، ایجاد فضای سبز و در کنار آن حضور و استفاده از آثار هنری می تواند در این راستا بسیار راهگشا باشد، افزود: استفاده از آثار هنری مانند گرافیک، نقاشی و مجسمه سازی می تواند به عنوان اصل موضوع هنر شهری مورد توجه قرار گیرد.

در این میان نقاشی ها برای زیباسازی جداره های نامطلوب به کار گرفته می شوند.

برای زیباسازی سایر فضاهای عمومی هم باید از المان ها و مجسمه ها استفاده کنیم. البته، استفاه از این آثار از سالهای گذشته تا کنون به شکل قابل قبولی در حوزه های کمی و کیفی توسعه پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: طبیعی است در شهر بزرگی مانند تهران که فضاهای بیشماری در اختیار دارد، نیاز به زیباسازی وجود دارد و این میزان فعالیت قطعا کافی نیست. بنابراین، به نظر می رسد این روند و رویه باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند که این استمرار نکته مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم برقراری ارتباط با دانشگاهیان و پیشکسوتان

موسوی تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیت ها در این راستا برگزاری سمپوزیوم هاست؛ چراکه می تواند در فرصت کوتاهی تعداد زیادی هنرمند و مجسمه ساز را مشغول به فعالیت کرده و نتایج فعالیت ها و آثارشان را به فضای شهری منتقل کنیم.

متاسفانه سالهاست که رشته مجسمه سازی در فضای آکادمیک کشور مورد کم لطفی قرار گرفته است. این در حالیست که اگر وزات علوم به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کند قطعا تا حد زیادی این خلاء برطرف خواهد شد و شاهد وضعیت مطلوب تری در این فضا خواهیم بود.

از سوی دیگر رویکرد مدیران شهری هم در این خصوص بسیار حائز اهمیت است که مجموعه این عوامل در کنار یکدیگر منجر به ایجاد یک وضعیت مطلوب در فضای شهری می شود.

وی با بیان اینکه، در سازمان زیباسازی از ابتدای راه اندازی ادارات تخصصی در حوزه هنر شهری سعی کردیم ارتباط مستقیم و مستمری با حوزه دانشگاهی، پیشکسوتان و اساتید و فارغ التحصیلان رشته های هنری داشته باشیم، اظهار کرد: از این رو، برنامه های ما به گونه ای است که در شوراهای سیاستگذاری، هیات های داوری و… افراد صاحب نظر و دانشگاهی حضور داشته اند.

در برنامه هایی که اجرا می کنیم نیز شرایط را به گونه ای فراهم کردیم که هنرمندان حرفه ای و آکادمیک کشور بتوانند حضور پیدا کنند و از خلاقیت و ایده های آنان استفاده کنیم.

موسوی ادامه داد: نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران هم محصول خرد جمعی است که مجموعه مدیریت هنری شهری و هنرمندان پیشکسوت و اساتید دانشگاه در رشته های هنری در کنار یکدیگر سیاستگذاری وبرنامه ریزی هایی در این حوزه انجام دادند.

در هرحال، در سازمان زیباسازی سعی کردیم تا حد ممکن از مباحث تئوری و علم روز دنیا عقب نمانیم و با برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی بتوانیم تا حدی با هنرمندان تعامل داشته باشیم.

وجود خلاء آموزشی در حوزه هنر شهری

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خلاء آموزشی در حوزه هنر شهری را از مهمترین چالش ها دانست و گفت: این خلاء تاحدی در دانشگاه ها وجود دارد. به گونه ای که علیرغم اینکه در برخی رشته ها شاهد تراکم بسیار زیادی در جذب دانشجو هستیم اما از سوی دیگر، در رشته ای مانند مجسمه سازی مشاهده می کنیم که شرایط به گونه دیگری است و تنها سه دانشکده در سطح کشور هنرجوی رشته مجسمه سازی آن هم تنها در مقطع لیسانس جذب می کند.

موسوی عنوان کرد: برای رفع خلاء های آموزشی نیاز داریم که از تجارت و متد آموزشی روز دنیا که دانشگاه های مطرح کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار داده اند، بهره بگیریم و لازم است وزارت علوم افرادی را به صورت بورسیه به این کشورها اعزام کند تا بتوانند به صورت ویژه در رشته مجسمه سازی تحصیلات عالیه داشته باشند و بعد از بازگشت در مقاطع عالیه دانشگاه های ایران تدریس کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه سالهاست که رشته مجسمه سازی در فضای آکادمیک کشور مورد کم لطفی قرار گرفته است. این در حالیست که اگر وزات علوم به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کند قطعا تا حد زیادی این خلاء برطرف خواهد شد و شاهد وضعیت مطلوب تری در این فضا خواهیم بود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا