فر مخصوص برای پخت بیسکوئیت به فضا رفت

یک موشک «آنتارس» ارتقا یافته متعلق به شرکت «نورتروپ گرانمن» روز گذشته محموله ای ۳.۷ تنی شامل تجهیزات و ذخایر را به ایستگاه فضایی بین المللی برد.

این محموله در یک کپسول «سیگنوس»  همراه موشک آنتارس به فضا رفت و شامل تجهیزات مورد نیاز برای ۵ پیاده روی فضایی پیچیده جهت احیای یک آزمایش ۲ میلیارد دلاری فیزیک ذرات بود.

البته علاوه بر تجهیزات تحقیقاتی و نمونه های آزمایشی مختلف، ۱۴ ماهواره کوچک و نمونه اولیه از جلیقه ای به فضا فرستاده شده که در ماموریت هایی به اعماق فضا از بدن فضانوردان در برابر اشعه ها محافظت می کند.

در کنار این موارد یک فر کوچک نیز به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شد تا نخستین بیسکوئیت ها در مدار زمین پخته شوند.

هدف از ارسال این فر مخصوص بررسی امکان پخت نان  در محیط بی وزنی فضا است. در حقیقت این آزمایش پیش درآمدی بر ماموریت به مریخ است.

این فر مخصوص در هر بار فقط می تواند یک بیسکوئیت بپزد و هیچ کس نمی داند پس از پخت این بیسکوئیت ها چه طعمی یا شکلی خواهند داشت.به دلیل نبود جاذبه، خمیر بیسکوئیت دریک ظرف خاص معلق  و در مرکز اتاقک فر قرار می گیرد.

شرکت «نانوراکت» با همکاری« Zero G Kitchen» این فر را ابداع کرده اند. «مری مورفی» از مهندسان این شرکت می گوید: هنگام پخت بیسکوئیت روی زمین، قطعات خمیر آن روی سینی قرار می گیرند که سطح آن صاف است. اما تا به حال هیچ کس در فضا بیسکوئیت نپخته و نمی دانیم دقیقا در این فرایند چه اتفاقی می افتد.

ممکن است بیسکوئیت ها شبیه یک سیلندر یا یک کره پخته شوند که این واقعا هیجان انگیز است.