سرطان کبد کشنده‌ تر از قبل شده است

تحقیقات جدید پژوهشگران مرکز مطالعات سرطان در بریتانیا نشان می‌دهد آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کبد در سال 2017 به بیشترین میزان خود رسیده و تنها در بریتانیا 5 هزار و 700 نفر در طول سال جان خود را به دلیل ابتلا به این سرطان از دست دادند. این آمار نشان‌دهنده رشد هشداردهنده مرگ ناشی از این نوع خاص سرطان است.

مطالعات انجام‌شده حاکی از این حقیقت است که میزان مرگ‌ومیر بیماران مبتلابه انواع سرطان در سال 2007 حدود 3 هزار و 200 نفر بوده و تنها بخشی از این آمار به سرطان کبد اختصاص داشته اما طی سال‌های اخیر شاهد جهش بسیار زیاد تلفات ناشی از سرطان کبد هستیم درحالی‌که این افزایش آمار در سایر سرطان‌ها دیده نمی‌شود. یافته‌های پژوهشگران مشخص می‌کند که سرطان کبد را باید کشنده‌ترین نوع سرطان محسوب کرد.

آمار مرگ بیماران دارای سرطان کبد در دهه گذشته 60 درصد بوده و شانس بقای این بیماران به‌طورمعمول کم است. محققان در این رابطه اعلام کردند که این بیماری یکی از سخت‌ترین سرطان‌ها برای درمان است و شانس بقای پنج‌ساله مبتلایان نیز به سن و جنسیت فرد بیمار بستگی داشته می‌تواند بین 6 تا 37 درصد باشد.

پرفسور هلن ریویس (Helen Reeves) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه نیوکاسل در این رابطه اعلام کرد: «متأسفانه پیشرفت در درمان سرطان کبد به طرز ناراحت‌کننده‌ای کند بوده است و ما به‌شدت نیازمند ارائه گزینه‌های درمانی بیشتری برای بیماران هستیم.

مشکل دیگر موجود در این رابطه، افزایش تعداد افرادی است که به سرطان کبد مبتلا می‌شوند و این بدان معنی است که ما نسبت به گذشته افراد بیشتری را براثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهیم.»

کارشناسان معتقدند که میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کبد در دهه اخیر بسیار شدید بوده و از سوی دیگر تعداد مبتلایان به سرطان کبد نیز در سراسر جهان افزایش‌یافته است.

آمار مرگ بیماران دارای سرطان کبد در دهه گذشته 60 درصد بوده و شانس بقای این بیماران به‌طورمعمول کم است. محققان در این رابطه اعلام کردند که این بیماری یکی از سخت‌ترین سرطان‌ها برای درمان است و شانس بقای پنج‌ساله مبتلایان نیز به سن و جنسیت فرد بیمار بستگی داشته می‌تواند بین 6 تا 37 درصد باشد.

بر اساس این مطالعه، درحالی‌که عوامل مختلفی در بروز سرطان کبد نقش دارند، اضافه‌وزن، چاقی و سیگار کشیدن از بزرگ‌ترین دلایل ابتلا به سرطان کبد محسوب می‌شوند. بیست‌وسه درصد از موارد سرطان کبد می‌تواند با اضافه‌وزن یا چاقی در ارتباط باشد و 20 درصد از آن‌ها با سیگار کشیدن مرتبط است. به اعتقاد پژوهشگران، به‌طورکلی حدود نیمی از این موارد با تغییر سبک زندگی و ترک عادات نامطلوب، قابل‌پیشگیری هستند.

میشله میشل (Michelle Mitchell) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و عضو مرکز پژوهش‌های سرطان بریتانیا در این رابطه اعلام کرد: «بالا رفتن سطح چاقی و عواقب مرتبط با آن مانند دیابت و بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی احتمالاً نقش بزرگی در این امر داشته‌اند، اگرچه آن‌ها تنها فاکتورهای ابتلا به سرطان کبد محسوب نمی‌شوند.

علی‌رغم پیشرفت‌های زیادی که در روش‌های درمانی جدید به‌دست‌آمده و منجر به نجات بیماران سرطانی شده، مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کبد با چنین میزان نگران‌کننده‌ای افزایش روبه‌رو شده و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.»

 مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا وحشتناکه .البته از تغذیه هم میتونه باشه.هوای الوده غذای نامناسب ووووو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا