کشف ویژگی تازه از قابلیت کار گروهی در دلفین ها

آنها  با استفاده از آزمایشی موسوم به Hirata Task، دریافتند که دلفین ها برای انجام یک کار مشترک، رفتار خود را با یکدیگر تنظیم می‌کنند.

همکاری یکی از مهمترین قابلیت ها برای هر موجود اجتماعی است. همکاری کردن در امور مختلف از شکار گرفته تا پرورش بچه ها، به حیوانات بسیاری (از جمله انسان) امکان بقا و پیشرفت داده است. محققان با درک بهتر جزئیات چگونگی همکاری حیوانات با یکدیگر، بر روی میزان این همکاری و قابلیت های شناختی مورد نیاز برای چنین فعالیتی متمرکز شده اند.

اما بیشتر تحقیقات قبلی از مشاهدات انجام شده روی حیوانات زمینی بوده و در مورد جانوران آبزی اطلاعات کمی در دست بوده است. یک نمونه قابل ذکر از این حیوانات دریایی دلفین است. دلفین ها به خاطر زندگی گروهی و اجتماعی معروفند. جامعه دلفین ها شامل دسته هایی از آنها است که در طی زمان با گروه های دیگر ترکیب و یا از آنها جدا می شوند. مطالعات پیشین حتی نشان داده اند که دلفین ها ممکن است نقش افراد گروه در انجام یک ماموریت را درک کنند. اما به علت ساختار پیچیده آزمایش‌های رایج، تفسیر اینکه این رفتار چگونه در دلفین‌ها شکل می گیرد دشوار است.

محققان در موسسه تحقیقاتی دانشگاه کیوتو، دانشگاه کیندای و آکواریوم شهر کاگوشیما تصمیم گرفتند این رفتارها را با ساده سازی شرایط آزمایش های قبلی بررسی کنند. گزارش آنها در مجله PeerJ به چاپ رسیده است.

«چیساتو یاماموتو» نویسنده این مقاله می گوید: ما در تحقیقات خود می خواستیم دریابیم چگونه دلفین های پوزه بطری، رفتارهای مشترک خود را با هم هماهنگ می کنند. ما از آزمایش طناب کشی هیراتا که در آن دو دلفین همزمان دو سر یک طناب را برای دریافت پاداش می کشیدند استفاده کردیم.

این الگوی طناب کشی مشارکتی معروف به آزمایش هیراتا، برای اثبات این که تعداد زیادی از حیوانات از جمله شامپانزه ها، سگ ها و فیل ها قابلیت کار گروهی دارند استفاده شده است.

محققان در آزمایش خود نخست دلفین آغاز کننده را در جهت گرفتن طناب فرستادند و پس از چند ثانیه دلفین دوم را فرستادند. آنها مشاهده کردند که دلفین اولی منتظر رسیدن دلفین دوم شد تا کار کشیدن طناب را با هم شروع کنند و دومی سرعت خود را برای هماهنگی با اولی تنظیم کرد.

یاماموتو می گوید: رفتار هماهنگ بین دو جانور، قبلا در شامپانزه ها و اورانگوتان ها دیده شده بود. اما به نظر می رسد دلفین ها در کارهای مشترک، انعطاف پذیری بیشتری دارند و می توانند بسته به موقعیت شریک خود، رفتار خود را تغییر دهند.

«ماساکی توموناگا» مدیر این تیم تحقیقاتی توضیح می دهد که این همکاری احتمالا ریشه در الگوهای رفتاری وابسته دارد که روشی در تعاملات اجتماعی است که در جهت تقویت پیوندهای اجتماعی با یک گروه عمل می کند.

وی افزود: شنای هماهنگ، یکی از این رفتارهای وابسته است. چگونگی تاثیر ویژگی های اجتماعی بر روش های همکاری حیوانات می تواند یکی از مهمترین سوالاتی باشد که روند تکامل همکاری در پستانداران را آشکار خواهد کرد.

مترجم:محسن حدادی