بانوان شاغل در معرض فرسودگی زودرس

دکتر علیرضا زالی در آستانه هفته ملی سلامت بانوان در نشستی با دکتر اسماعیلی مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده به بیان توصیه هایی درخصوص برنامه ریزی در راستای ارتقای سلامت و افزایش نشاط و پویایی و بهره وری بانوان پرداخت.

بانوان جزو اقشار سرنوشت ساز و آسیب پذیر جامعه هستند

دکترزالی با اشاره به نقش مهم و سرنوشت ساز بانوان در خانواده و اجتماع گفت:  بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و در جایگاههای مختلف فردی و اجتماعی و خانوادگی به ایفای نقش می پردازند اما متاسفانه علیرغم تمام تلاشهای صورت گرفته همچنان برنامه ریزی برای این قشر از جامعه از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد غفلت واقع شده است. بنابراین  در این راستا نگاهی متفاوت به بانوان لازم است.

تاکید بر برنامه‌ریزی ویژه  و جامع برای زنان در دانشگاه

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نقش مشاور امور بانوان را در این زمینه و در راستای رفع کاستی‌ها، تبعیض‌ها، افزایش نشاط و رضایتمندی و ارتقای سلامت زنان بسیار مهم برشمرد و بر لزوم برنامه‌ریزی ویژه  و جامع برای زنان در دانشگاه تاکید کرد.

دکتر زالی طراحی، سیاستگذاری و اجرای برنامه های جامع ویژه بانوان تحت پوشش دانشگاه اعم از پرسنل و غیر پرسنل را امری ضروری دانست و بانوان را با توجه به نقشهای متعددی که همزمان در اجتماع و خانواده ایفا می کنند، جزو اقشار آسیب پذیر برشمرد.

بانوان شاغل در حوزه‌ دانشگاهی و درمانی در معرض فرسودگی زودرس قرار دارند

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از پرسنل دانشگاه را بانوان تشکیل می دهند، گفت: بانوانی که در حوزه های دانشگاهی و بهداشت و درمان فعالیت می کنند در معرض خطر فرسودگی زودرس قرار دارند. بنابراین باید برنامه ریزی ویژه‌ای برای پیشگیری از فرسودگی شغلی، رفع مشکلات جسمی، ارتقای سلامت و افزایش نشاط  و رضایتمندی این افراد انجام شود.

نیمی از جمعیت تحت پوشش دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند 

دکتر زالی با ذکر این نکته که زنان ۴۹ درصد جمعیت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری تحت پوشش این دانشگاه را شامل می شوند به بیان توصیه‌هایی درخصوص برنامه‌ریزی برای این گروه از جامعه پرداخت و در این راستا بر اجتناب از انجام کارهای تکراری و موازی، هماهنگی و تعامل با سایر نهادها و سازمانها تاکید کرد.

تهیه بانک اطلاعات بانوان افتخارآفرین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور بانوان موفق در دانشگاه خواستار شناسایی این افراد و تهیه بانک اطلاعاتی از بانوان افتخارآفرین دانشگاه در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، درمانی، اجرایی و غیره  شد تا به عنوان الگویی دستاوردهای آنان به دیگران معرفی شود.

وی مدیریت بانوان را مدیریتی هوشمندانه ، مبتنی بر سلامت و مسوولیت پذیری عنوان کرد و گفت:  اعتماد  به بانوان در مدیریت بسیار خوب است و در دانشگاه باید مدنظر قرار گیرد.

طراحی آیین نامه‌های ویژه برای ارتقای سلامت و جایگاه بانوان در دانشگاه

تعامل با سازمانهای مردم نهاد مرتبط با امور بانوان، طراحی آیین نامه های ویژه برای ارتقای سلامت و جایگاه بانوان در دانشگاه، ایجاد بستر مناسب برای استفاده بانوان از فضاهای ورزشی دانشگاه، برگزاری جشنواره‌های فصلی ورزشی بانوان در راستای ایجاد تحرک، نشاط و پویایی در این قشر از دیگر پیشنهادات و توصیه‌های ریاست دانشگاه در حوزه برنامه ریزی برای بانوان دانشگاه بود.

تدوین پروتکل آماده سازی بانوان ایرانی برای دوران یائسگی ضروری است

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقای سلامت بانوان در حوزه‌های آسیب پذیر، یائسگی را  دورانی دشوارو آسیب پذیر در زندگی بانوان ذکر کرد و افزود: متاسفانه یائسگی پایان دوران نشاط یک زن ایرانی محسوب می‌شود؛ دورانی که دچار افسردگی شده و احساس می کند از مدار فعالیت خارج  شده است. درحالی که هنوز دوران فعالیت و بهره وری یک خانم در جامعه است. بنابراین باید سعی کنیم این دوران را به نحو مقتضی طی کند.

بیش از ۹۰ درصد بانوان ایرانی آمادگی کامل برای ورود به دوران یائسگی ندارند

دکتر علیرضا زالی با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد بانوان ایرانی آمادگی کامل روحی و فیزیولوژیک برای ورود به دوران یائسگی را ندارند خواستار تهیه پروتکلی در دانشگاه برای آماده سازی ورود بانوان ایرانی به این مرحله شد.

برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان زودرس در زنان ایرانی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پوکی استخوان را یکی دیگر از معضلاتی ذکر کرد که زنان ایرانی ۱۰ سال زودتر از متوسط جهانی به آن  مبتلا می شوند و یادآور شد درصورت داشتن تحرک کافی و ورزش، تغذیه مناسب و مصرف لبنیات کافی در دوران نوجوانی و جوانی می توان باعث کاهش بروز این بیماری شد و این امر نیازمند برنامه ریزی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.

به گفته وی، سرطان سینه و دهانه رحم از سرطانهای شایع در بانوان است که با انجام واکسیناسیون و خودآزمایی قابل پیشگیری و تشخیص زودرس بوده و باید در این راستا برنامه ریزی شود.

اجرای طرح همیاران سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  

به گزارش ایسنا، دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین مزایای طرح همیاران سلامت ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد اجرای این طرح در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  به عنوان اولین دانشگاه مجری باشیم.

به گفته وی در طرح همیاران سلامت در هر خانواده یک فرد نشانه گذاری می شود و آموزش های لازم و توانمندسازی در حوزه سلامت و بهداشت را دریافت می کند تا به سایر اعضای خانواده انتقال دهد که با توجه به نقش موثر، فرصت کافی و ارتباط بین نسلهای مختلف و…  خانم های خانه دار بعنوان فرد مذکور انتخاب شدند.

از دیگر توصیه های سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه بانوان می توان به حضور مشاور بانوان در مراکز تابعه، تشکیل سیستم شبکه ای از مشاور بانوان در مراکز و بیمارستانهای مختلف تابعه دانشگاه، برگزاری کارگاههای آموزشی فرهنگی ویژه بانوان، معرفی مفاخر بانوان و کارآفرینان نمونه و… اشاره کرد.

در بخشی دیگر این جلسه، دکتر سمیه اسماعیلی مشاور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در امور بانوان و خانواده با ارایه گزارشی به تبیین برنامه های دانشگاه در هفته سلامت بانوان پرداخت که با محوریت شعار ورزش، نشاط و آرامش برگزار می‌شود.

ارایه توصیه‌هایی با مضامین انجام ورزش و حرکات کششی، تغذیه سالم، نوشیدن آب، فعال سازی جایگاه‌های نمایندگان امور بانوان در مراکز تابعه دانشگاه، اجرای کارگاههای آموزشی ویژه بانوان، شناسایی و تعامل با سازمانهای مردم نهاد، تربیت دانشجویان بعنوان سفیران سلامت برای آموزش به دانش آموزان مدارس برخی از موارد مطرح شده توسط دکتر اسماعیلی در این نشست بود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا