تاثیر آثار فرهنگی اینستاگرام بر روابط زوجین

فضای اینستاگرام به گونه ای است که افراد را در برابر محتواهای بی شماری قرار می دهد و با توجه به نوع رسانه مبتنی بر صوت، تصویر، ارائه عقاید و محتوای پیام، به صورت شگرفی دارای قدرت تغییر اذهان است. به دلیل اینکه ضوابط خاصی در انتشار پیام و محتوا در این فضا وجود ندارد، قابلیت ایجاد آسیب های فرهنگی و اجتماعی را دارد.

از سوی دیگر، از آنجا که مفهوم نهاد خانواده، ارتباط هماهنگ و نزدیکی با ارزش های مربوط به حرمت خانواده دارد. پیش فرض این نهاد آن است كه خانواده مکانی امن و محیطی طبیعی و آرمانی برای آرامش اعضا و تربیت فرزندان باشد. اهمیت این موضوع تا آنجاست که حفظ نهاد خانواده همواره مورد توجه تمامی اقشار در همه جوامع بوده است.

این در حالیست که در سطح جهانی، به دلیل برتری فناوری های گوناگون، فرهنگ پذیری از حالتی دوجانبه و طبیعی خارج و به جریانی یکطرفه و یک سویه، برای تحمیل و تهاجم تبدیل شده است. به گونه ای كه رسانه ها با تولیدات و فرآورده های فرهنگی متنوع، به شدت محیط های مرجع مانند خانواده را تحت تأثیر خود قرار می دهند.

یک جامعه شناس در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه در اینجا منظور از آسیب به معنای ناهمنوایی با هنجارها یا مجموعه ای از هنجارهای معین است، گفت: آسیب فرهنگی عبارتست از بروز و ظهور عوامل ناسازگار در یک فرهنگ كه منجر به بروز مسائل و مشکلات و ناهنجاری های رفتاری می شود.

لیلا نیرومند تصریح کرد: البته تشخیص آسیب ها باتوجه به ملاک ها و معیارهای فرهنگی و ارزش ها و هنجارهای حاكم بر جامعه صورت می پذیرد. این مهم امروزه از طریق رسانه ها و ابزارهای اطلاعاتی نظیر رایانه، ماهواره و دیجیتالی كردن فناوری اتفاق می افتد.

وی افزود: از سوی دیگر، روابط میان زوجین مبتنی بر گرایشاتی است كه در جریان جامعه پذیری درونی شده و به همین علت افراد انتظار دارند كه متناسب با جنسیت شان با فرصت های متداول در فضای عمومی و زندگی اجتماعی مواجه شوند.

نیرومند ادامه داد: امروزه اینستاگرام یکی از پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. با توجه به استفاده روزافزون افراد از تکنولوژی و از طرفی تغییر روابط بین زوجین به دلیل تغییر ماهیت ارتباطات با استفاده از تکنولوژی، این سوال اصلی مطرح می شود که آیا آثار فرهنگی اینستاگرام بر روابط زوجین تأثیر دارد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فضای مجازی هم مانند هزاران امکان دیگر تنها یک ابزار است و ما می‏توانیم از این ابزار درست یا غلط استفاده کنیم، گفت: اینستاگرام و هر شبکه اجتماعی دیگر، پدیده هایی هستند که ناگزیر موجب تغییر و تحول در ماهیت روابط اجتماعی شده اند.

وی عنوان کرد: اما متاسفانه گاهی به دلیل وجود فرهنگ غلط و نبود برنامه‏ ریزی مناسب برای استفاده از فضای مجازی ناهنجاری هایی بروز پیدا می کند که روابط زوجین و بنیان خانواده ها را در ابتدا با مشکلاتی خفیف و درصورت عدم مدیریت و برخورد صحیح گاه با ویرانی های جبران ناپذیر رو به رو می‏کند.

نیرومند مدیریت زمان برای استفاده از فضای مجازی و لزوم مجهز شدن به دانش استفاده از رسانه های نوین را مهمترین راه حل جلوگیری از بروز چالش در زندگی شخصی افراد دانست و گفت: خاصیتی که فضای مجازی دارد این است که در اغلب موارد حقایق را نمایش نمی دهد و دیگر اینکه سبب دور شدن افراد از هویت و فرهنگ اصلی خود می شود. در چنین شرایطی هر عقیده، تصویر و مطلبی امکان انتشار پیدا می کند و این آزادی و بی پروایی که افراد در فضای مجازی با آن مواجه هستند در برخی موارد باعث نابودی ارزش های انسانی می شود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا