ارسال ۴ فضانورد به ماه به مدت دو هفته

ناسا برنامه جدید خود را برای ارسال ۴ فضانورد به ماه به مدت دو هفته تایید کرد. این ماموریت در ۲۰۳۰ میلادی انجام می شود و مدت زمان آن تقریبا پنج بار طولانی‌تر از ماموریت پیشین ناسا به این سیاره است.

«جان کانلی» و «نیکی ورکهیزر»، دانشمندان ناسا در کنفرانسی جزئیات جدیدی از ماموریت یک هفته ای آرتمیس در ۲۰۲۴ و همچنین یک ماموریت جدید در ۲۰۳۰ میلادی به مدت ۲ هفته را فاش کردند.

به گفته آنان قرار است چهار فضانورد به مدت ۱۴ روز روی سطح ماه حضور داشته باشند و زیربنای لازم برای زندگی انسان روی سیاره را فراهم کنند.

کانلی در این باره گفت: قرار است برای انجام ماموریت در مریخ، روی ماه آزمایش هایی انجام دهیم اما علاوه بر آن قصد داریم مدت طولانی روی ماه بمانیم. در این باره کاملا جدی هستیم و برنامه ریزی برای این ماموریت را آغاز کرده ایم.

ماموریت مذکور روی قطب جنوب ماه متمرکز است. در این منطقه یخ زیادی زیر دهانه های سیاره پنهان شده اند که برای حضور طولانی مدت در این سیاره یک منبع حیاتی به شمار می روند.

به گفته این محققان، قبل از انجام این ماموریت یک کاوشگر به اندازه خودروی زمین گلف به ماه ارسال می شود تا فضانوردان را در سطح سیاره جابه جا کند. فضانوردان می توانند از راه دور این وسیله نقلیه را کنترل کنند و آن را به سمت مکان خود فرا بخوانند.

این در حالی است که ناسا برای تامین بودجه ماموریت های خود با مشکل روبرو است. هنوز مشخص نیست اگر ناسا نتواند این بودجه را تامین کند، ماموریت آرتمیس در زمان برنامه ریزی شده (۲۰۲۴ میلادی) انجام شود یا خیر.