ترافیک شما را سکته می‌دهد

ترافیک یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات کلان‌شهرها محسوب می‌شود که سبب اتلاف انرژی و زمان زیادی می‌شود.

نتایج پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که افزایش میزان ترافیک در مناطق شهری و مسکونی موجب افزایش خطر بروز سکته مغزی می‌شود.

كربن سیاه که عمدتاً از اگزوز خودروها خارج می‌شود، عامل ایجاد سكته مغزی است. کربن سیاه ماده‌ای به شکل دوده است که از موتورهای دیزلی و گازوئیل سوز، نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ و دیگر سوخت‌ها منتشر می‌شود. در محیط‌های شهری، این نوع از آلایندگی عمدتاً از طریق ترافیک جاده‌ای ایجاد می‌شود.

پژوهشگران بر اساس یافته‌های این تحقیق، اعلام كردند كه كربن سیاه که عمدتاً از اگزوز خودروها خارج می‌شود، عامل ایجاد سكته مغزی است.

کربن سیاه ماده‌ای به شکل دوده است که از موتورهای دیزلی و گازوئیل سوز، نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ و دیگر سوخت‌ها منتشر می‌شود. در محیط‌های شهری، این نوع از آلایندگی عمدتاً از طریق ترافیک جاده‌ای ایجاد می‌شود.

مطالعات پیشین دانشمندان نشان‌دهنده وجود اثرات منفی این ذرات بر سلامتی انسان، به‌ویژه در محیط‌های به‌شدت آلوده بوده‌اند. محققان مؤسسه کارولینکسا (Karolinska Institutet) با همکاری دانشگاه گوتنبرگ، دانشگاه Umea و انستیتوی هواشناسی و هیدرولوژیکی سوئد و واحد تجزیه‌وتحلیل SLB محیطی در استکهلم نشان داده‌اند که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی‌ها ناشی از اگزوز وسایل نقلیه حاضر در ترافیک، خطر سکته مغزی در ساکنان شهرها را افزایش می‌دهد.

پیتر لیونگمان (Petter Ljungman) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: «نتایج این مطالعه، آلاینده‌های ناشی از ترافیک را به‌عنوان یک عامل خطر سکته مغزی که موجب مرگ‌ومیر زیاد و هزینه‌های قابل‌توجهی برای جامعه می‌شود، معرفی می‌کند.

ما شاهد این حقیقت هستیم که حتی وجود آلاینده‌هایی با میزان کم نیز می‌تواند برافزایش خطر سکته تأثیرگذار باشد.»

در این مطالعات پژوهشگران به بررسی شرایط جسمی و سلامت 115 هزار نفر فرد داوطلب میان‌سال در مدت‌زمانی بالغ‌بر 20 سال پرداختند. در این مدت، حدود 3 هزار و صد نفر از این افراد دچار سكته مغزی شدند.

محققان با بهره‌گیری از مدل‌های پراکندگی و انتشار آلاینده‌ها، تخمین زدند که چه میزان از منابع مختلف انتشار محلی ازجمله آلاینده‌های ناشی از ترافیک، فرسودگی خودروها و شرایط جاده‌ها و گرمایش ناشی از مناطق مسکونی، در افزایش میزان کربن سیاه در شهرها نقش دارند.

آن‌ها دریافتند که به ازای هر 0.3 میکروگرم بر مترمکعب (میلی‌گرم در مترمکعب) کربن سیاه که از اگزوز خودروهای موجود در ترافیک تولید می‌شود، خطر سکته مغزی 4 درصد افزایش‌یافته است.

پژوهشگران در نتیجه‌گیری این پژوهش عنوان کردند: «کربن سیاه ناشی از فعالیت خودروها در ترافیک می‌تواند یک اندازه‌گیری مهم در ارزیابی کیفیت هوا و پیامدهای سلامتی باشد.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن، روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی چشم‌انداز سلامت محیط‌زیست (Environmental Health Perspectives journal ) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا