تشخیص گونه‌ پرندگان از روی عکس

به گزارش پایگاه اینترنتی «دیجیتال ترندز»، فناوری هوش مصنوعی تاکنون در بسیاری از زمینه‌های مختلف کاربرد داشته است. این بار محققان ابزار جدیدی را مبتنی بر این فناوری ابداع کرده‌اند که می‌تواند تا بیش از ۲۰۰ گونه مختلف از پرندگان را تنها با نگاه کردن به یک عکس، شناسایی کند.

این تکنولوژی از سوی تیمی از دانشمندان دانشگاه دوک ابداع شده است که با استفاده از بیش از ۱۱ هزار تصویر از ۲۰۰ گونه پرندگان موجود، به یک دستگاه یاد دادند تا این پرندگان را از هم تشخیص دهد. به این دستگاه تصاویری از انواع مختلف پرندگان از مرغابی‌ها گرفته تا مرغ‌های مگس‌خوار نشان داده شد تا جایی که توانست الگوهای مشخصی را که منطبق بر گونه خاصی از پرندگان بودند، شناسایی کرده و به حافظه بسپارد.

به گفته محققان، این ابزار مبتنی بر یادگیری ماشینی در ۸۴ درصد مواقع گونه پرندگان را به درستی تشخیص می‌دهد.

این فناوری ماهیتا مشابه نرم‌افزار تشخیص چهره است که چهره‌ها را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به خاطر می‌سپرد تا افراد را در ویدئوهای نظارتی شناسایی کند. اما برخلاف این نرم‌افزار جنجالی و مورد مناقشه، فناوری ابداع شده از سوی دانشگاه دوک در مورد این که دستگاه مذکور چگونه ویژگی‌های قابل تشخیص را یاد می‌گیرد، شفاف است.