دستگاهی برای مبارزه با گرمایش جهانی

یک دستگاه  جدید ابداع شده که می تواند هر غلظتی از گاز دی اکسید کربن را فیلتر کند. این دستگاه ابزاری مهم برای مبارزه با گرمایش جهانی به حساب می آید.
با کمک این روش می توان گاز دی اکسید کربن تولید شده در هر فرآیندی از گازهای گلخانه ای یک واحد صنعتی در هوای آزاد را با غلظت ۴۰۰ ذره به ازای هر میلیون را جمع آوری کند.
 دستگاه های فعلی استخراج دی اکسید کربن  فقط  می توانند غلظت بالایی از این گاز را جذب کنند که در واحدهای تولید برق تولید می شود.
روش های پیشین نیز برای جذب دی اکسید کربن در غلظت کم  نیز بسیار پر هزینه و انرژی بر است.
 درهمین راستا دو محقق MIT روشی برای جمع آوری دی اکسید کربن ابداع کرده اند که طی آن هوا از مجموعه ای صفحات باردار مخصوص رد می شود. این دستگاه تا حدودی شبیه باتری است. اما در حقیقت دی اکسید کربن هنگام گذر هوا از صفحات جذب الکترودهای آن می شود و سپس گازهای گلخانه ای جمع آوری شده را تخلیه می کند.
طی چرخه شارژ صفحات دی اکسید کربن با الکترودهای دستگاه واکنش نشان می دهد. هر کدام از الکترودها با نانوتوب های کربن و همچنین ماده ای به نام پلی آنتراکینون پوشیده شده اند.
هنگامی که باتری تخلیه می شود، نیرویی آزاد می کند که به کل سیستم کمک می کند اما در اینجا واکنش به طور معکوس انجام و جریان دی اکسید کربن را آزاد می کند.

در عمل، دستگاه های متعدد می توانند چرخه «شارژ- تخلیه شارژ» را اجرا کنند. در این حالت دی اکسید کربن خروجی را می توان برای کاربردهای مختلفی مانند نوشابه های گازدار یا تغذیه گیاهان گلخانه ای بازیافت کرد.

از طرف دیگر ، گازهای گلخانه ای جمع آوری شده می توانند در زیر زمین ذخیره یا به صورت دلخواه به یک منبع سوخت جدید تبدیل کرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا