ورود نخستین گروه فضانوردان به ایستگاه فضایی

  • ورود نخستین گروه فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از ایستگاه‌های سالیوت، آلماز و میر روسیه، و ایستگاه اسکای‌لب آمریکا، نهمین ایستگاه فضایی سرنشین‌دار در مدار زمین است. آبان سال ۱۳۹۴ پانزدهمین سالگرد زندگی بی‌وقفه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

این ایستگاه رکورد ۱۰ ساله  زندگی و کار پیوسته انسان‌ها در فضا را که متعلق به ایستگاه میر بود شکست. همچنین در این مدت رکورد طولانی‌ترین اقامت بی‌وقفه در فضا نیز که تا پیش از آن متعلق به ایستگاه میر بود، شکسته شد. حضور فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از آغاز نخستین مأموریت در ۱1 آبان (2نوامبر) 2000 تاکنون بدون وقفه ادامه داشته‌است.

  • آغاز به كار نخستین فرستنده تلويزيوني در لندن

در سال 1920 م نخستین فرستنده رادیویی جهان در لندن به کار افتاد.سال 1940م(4 اردیبهشت1319) اولین فرستنده رادیویی ایران به کار افتاد.یعنی فقط 20 سال پس از افتتاح نخستین فرستنده رادیویی جهان. همچنین اولین فرستنده تلویزیون در جهان در سال 1936م در انگلستان به کار افتاد و اولین فرستنده تلویزیونی ما در سال 1958م تاسیس شد.

  • درگذشت پـِیتر یوزفوس ویلهموس دِبای

پـِیتر یوزفوس ویلهموس دِبای متولد24 مارس  ۱۸۸۴  بود . وی فیزیک‌دان و شیمی‌دان هلندی مقیم آمریکا در رشته مهندسی برق تحصیل کرد و سپس به فیزیک روی آورد.  در سال ۱۹۰۸ میلادی از دانشگاه مونیخ درجه دکتری گرفت. وی در سال ۱۹۳۵ میلادی مدیر موسسه فیزیک کایزر ویلهلم شد و در سال ۱۹۳۶ میلادی جایزه نوبل در شیمی را دریافت کرد. در سال ۱۹۴۰ میلادی بنا به دعوت دانشگاه کرنل به آمریکا رفت و به ریاست بخش شیمی دانشگاه منصوب شد و در سال ۱۹۴۶ میلادی به تبعیت آمریکا درآمد. وی در 2 نوامبر ۱۹۶۶ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا