تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ در رقابت‌های جهانی کمیکار

دکتر مصطفی کشاورز مروجی، استاد راهنما و مسؤول تیم کمیکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تیم این دانشگاه تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران و آسیا در رقابت‌های جهانی کمیکار است.

وی افزود: تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر پس از ۳ مرحله آزمون تئوری و کسب حداکثر امتیازات لازم مجوز حضور در این رقابت‌ها را اخذ کرده و ۱۳ و ۱۴ آبان ماه ۹۸ با تیم‌هایی از اروپا رقابت می‌کند.

دکتر کشاورز عنوان کرد: این مسابقات در دو بخش طراحی پوستر و عملکرد برگزار می‌شود که دانشجویان باید ماشینی در ابعاد کوچک طراحی کنند که توسط واکنش‌های شیمیایی (غیر احتراقی) پیش رانش و کنترل می‌شود؛ این ماشین باید مسافتی معین ( ۱۰ تا ۳۰ متر) را با حمل مقدار مشخصی وزنه ( بین ۰ تا ۳۰ درصد وزن ماشین) که این مقادیر از پیش توسط کمیته برگزاری مسابقات تعیین شده و متراژ و وزن دقیق آن در روز مسابقه از طریق قرعه‌کشی، تعیین خواهد شد را طی کنند و بدون استفاده از هیچ‌گونه وسیله کنترل از راه دور و صرفا با استفاده از واکنش‌های شیمیایی متوقف شود.

مسؤول تیم کمیکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: کمیکار مسابقات دانشجویان مهندسی شیمی است که با هدف بهره‌گیری از اصول تئوری مهندسی برای استفاده از سوخت‌های زیست‌سازگار به عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود.

دکتر کشاورز اظهار کرد: این مسابقات همه ساله در سطح ملی و جهانی میان دانشجویان رشته‌ مهندسی شیمی و همچنین شیمی، مهندسی مکانیک و پلیمر برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در اواخر قرن بیستم به منظور شکوفایی خلاقیت‌ها و توانمندی‌های علمی دانشجویان مهندسی شیمی، مسؤولان انجمن مهندسی شیمی آمریکا یک رویداد سالانه‌ رقابتی، علمی و جذاب را در قالب مسابقات کمیکار پیشنهاد دادند که هدف این مسابقه فراهم آوردن زمینه‌ای برای مشارکت دانشجویان جهت طراحی و ساخت ماشین کوچک است که نیروی محرکه آن به وسیله یک واکنش شیمیایی تأمین شود.

وی درخصوص ویژگی تیم کمیکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این تیم اقدام به استفاده از سیستم الکتروشیمیایی که در مقایسه با سیستم فشاری امکان کنترل بهتری دارد و در برابر تغییرات رطوبت و دما حساسیت کمتری دارند را پیگیری می‌کند.

مسؤول تیم کمیکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: باتری ماشین این تیم از پیش‌ساخته نیست و این قابلیت را دارد که در محل Assemble شود. سیستم ترمز ماشین مبتنی بر سیستم شارژ و دشارژ باتری است.

دکتر کشاورز تاکید کرد: در اثر واکنش الکتروشیمیایی درون باتری هیچگونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: اخیرا مسابقات جهانی سه مرحله در سال و به میزبانی کشورهای صاحب سبک علم مهندسی شیمی برگزار می‌شود که امسال نیز همانند سال‌های گذشته به میزبانی آلمان و شهر دورتموند برگزار می‌شود.

مسؤول تیم کمیکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در طی سالیانی که این مسابقات در کشور آلمان برگزار شده، تیم‌ها اطلاعات ماشین را به صورت آنلاین در اختیار تیم داوری قرار می‌دهند و پس از سه مرحله داوری بخش تئوری ماشین، بهترین تیم‌ها از سراسر جهان برای تعیین بهترین عملکرد به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و تیمی که در مجموع پوستر و عملکرد بیشترین امتیاز را کسب کند، به عنوان قهرمان شناخته می‌شود.

دکتر کشاورز خاطرنشان کرد: اعضای تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر متشکل از من به عنوان استاد راهنما و مسؤول تیم، سید محمد امین اجاق سرپرست تیم و فرامرز دهدار مسؤول فنی تیم است.

وی اظهار کرد: حسین فاضلیان، آرش نمایی قاسمی، علی سلیمی، امیرحسین فیلسوف و محمد مهدی کشاورز مروجی نیز از اعضای این تیم هستند.

مسؤول تیم کمیکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: اولین دوره‌ مسابقات جهانی در سال ۲۰۰۵ در گلاسکوی اسکاتلند همزمان با هفتمین کنگره جهانی مهندسی شیمی برگزار شد.

دکتر کشاورز تاکید کرد: اولین دوره‌ مسابقات کمیکار ایران نیز همزمان با نهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران تحت نظارت انجمن مهندسی شیمی ایران در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران با شرکت ۵۰ تیم در روز چهاردهم آذر ماه ۸۳ برگزار شد.