احتمال کشف کشتی تاریخی داروین

پژوهش‌های جدید باستان‌شناسان منجر به کشف نشانه بقایای کشتی چارلز داروین زیست‌شناس مشهور شد. این کشتی که با نام HMS Beagle شناخته می‌شد، در جریان آخرین مأموریت خود به‌گل‌نشسته شده بود.

پژوهشگران گمان می‌کنند محل به گل نشستن و از بین رفتن این کشتی را شناسایی کرده‌اند.

بر اساس مستندات تاریخی، چارلز داروین با این کشتی به تحقیق و مطالعه محیط‌زیست پرداخته و دو بار به دور کره زمین گردش کرد. این سفر منجر به ارائه نظریه مشهور تکامل داروین و اصل انتخاب طبیعی شد. این گروه تحقیقاتی از سوی مرکز پژوهش‌های تاریخ انگلستان و موسسه باستان‌شناسی وسکس (Wessex)، در منطقه مسطح ایجادشده توسط رسوبات رودخانه اسکس (Essex) به کاوش پرداخته‌اند.

البته هنوز پژوهشگران نتوانسته‌اند به بخش‌های اصلی بدنه کشتی دست پیدا کنند. در این تحقیقات، باستان‌شناسان از یک پهپاد مجهز به دوربین‌های ویژه استفاده کرده و منطقه Paglesham در نزدیکی ساحلی که این کشتی در آن به‌گل‌نشسته بود را اسکن کردند.

این تحقیقات در ادامه مطالعات پیشین و بر پایه کاوش‌هایی است که تیمی به رهبری باستان‌شناس فقید، دکتر رابرت پرسکات (Robert Prescott) از دانشگاه سنت اندروز (St Andrews) در سال 2003 میلادی انجام داده بود. پس از مرگ دکتر پرسکات، این تحقیقات توسط دانشگاه ساوتهمپتون ادامه پیداکرده بود.

مطالعات اولیه نشان می‌داد که این محوطه همان محل به گل نشستن و توقف نهایی کشتی داروین است که در سال 1820 میلادی ساخته‌شده بود. داروین برای بازدید از حیات‌وحش سواحل آمریکای جنوبی و جزایر گالاپاگوس در دومین سفر بزرگ خود بین سال‌های 1831 و 1836 در این کشتی حاضر بود.

به دنبال سومین و آخرین سفر اکتشافی، این کشتی در سال 1843 میلادی از فعالیت‌های پیشین بازنشسته شده و به‌عنوان یک کشتی نگهبان برای محافظت از ساحل در سال 1845 مورداستفاده قرار گرفت. این کشتی در سال 1870 فروخته‌شده و بر اساس گزارش‌های موجود، در این زمان کشتی فوق‌الذکر در شرایط مناسبی به سر نبرده و پس از مدتی دچار شکستگی‌های متعددی شده و سرانجام در سال 1870 در این محل به گل می‌نشیند.

دکتر دن اتکینسون (Dan Atkinson) مدیر پژوهش‌های باستان‌شناسی زیر آب و ساحلی وسکس در این رابطه اعلام کرد: «احتمالاً کشتی داروین در این محل به‌گل‌نشسته و ما امیدواریم اطلاعات و بقایای ارزشمندی در آن پیدا کنیم. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که احتمالاً پس از متروک شدن آن، بسیاری از قطعات قابل‌استفاده کشتی توسط ماهی گیران و افراد بومی از آن جداشده است.»

کمیسیون مطالعات تاریخی انگلستان در نظر دارد این مطالعات را ادامه داده و دور جدید این پژوهش‌ها در بهار سال آینده ادامه خواهد یافت.

مترجم: احسان محمد حسینی