شیرین کردن آب مستلزم هزینه‌های بالا و تکنولوژی

با بیان اینکه ایران سالانه 420 میلیارد متر مکعب بارندگی دارد، افزود: آب باران شیرین است و امکان مصرف آن به طور مستقیم وجود دارد، اما وقتی همین آب شیرین در رودخانه که دارای بستر شور است جاری شود تبدیل به آب شور می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد دریاچه‌های آب شور کم است، گفت: آب دریاچه ارومیه شور است و اگرچه آب‌هایی که به بستر این دریاچه از رودخانه‌های مختلف وارد می‌شود، شیرین هستند اما به محض ورود به بستر نمک‌آلود آن، شور می‌شوند.

کهرم در ادامه با اشاره به اینکه دستکاری‌های انسانی باعث شوری آب کارون و آب سد گتوند شد، ادامه داد: گاهی عملیات انسانی باعث شوری آب دریاچه‌ها می‌شود. برای مثال با اینکه میلیاردها تومان برای ساخت سد گتوند هزینه شد، این سد منجربه شوری آب کارون گردید. چون با ایجاد این سد و جمع شدن آب پشت آن و افزایش وسعت آن، آب رود کارون به یک گنبد نمکی که پیش از ساخت سد 500 تا 1000 متر از مسیر آن دور بود، رسید و حل شدن نمک در آب باعث شوری آب رود کارون شد.

وی در ادامه با اشاره به عامل دیگر شوری آب‌ها گفت: گاهی طبیعت و عوامل زیست محیطی باعث شوری آب می‌شود برای مثال قبل از خشک شدن تمام چاه‌های آب، چاه‌ها آب شیرین داشتند، اما به تدریج آب سفره‌های زیرزمینی بتدریج لب شور، و بعد شور و در آخر تلخ شد.

به گزارش ایسنا،کهرم با تاکید بر اینکه فرآیند آب شیرین‌سازی یک فرایند پرهزینه است، گفت: برای تبدیل آب شور به شیرین به هزینه‌های بالا و تکنولوژی مربوط به آن نیاز است، بنابراین نمی‌توان حجم زیادی از آب را شیرین کرد، بلکه تنها می‌توان مقدار کمی آب برای مصارف محدود تهیه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا