تولیدآفت کش ارگانیک گیاهی

یکی از آفات مهم در کشاورزی، باکتری اروینیا آمیلوورا است که خسارت‌های قابل توجهی را به درختان میوه دانه‌دار مانند سیب و گلابی در ایران و کشورهای دیگر وارد کرده است.

کنترل این آفت عموما به وسیله سموم شیمیایی صورت می‌گیرد اما با توجه به خسارتی که سموم شیمیایی به شکوفه‌های درخت می‌زند، ترکیبی ارگانیک از عصاره‌های گیاهی مختلف از جمله آویشن، مورد و زردچوبه برای کنترل این آفت ساخته شده است.

«عطیه سادات دوازده امامی» کارشناس ارشد رشته بیوتکنولوژی میکروبی دانشگاه اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آفت کش یک سم ارگانیک است که علیه باکتری اروینیا آمیلوورا (آتشک) تولید شده است. این باکتری به گیاهان تیره روزاسی یعنی درختان سیب، به و گلابی حمله می‌کند و منجر به سوختگی‌هایی روی گیاه می‌شود.

وی بیان کرد: سم تولید شده کاملا گیاهی و از عصاره چند گیاه گرفته شده است و در شرایط آزمایشگاهی و محیط مزرعه تست شده و عملکرد خوبی تا کنون داشته است و نسبت به سم نوردکس که سم شیمیایی می‌باشد، قابل رقابت است.

این کارشناس ارشد رشته بیوتکنولوژی میکروبی در خصوص تولید انواع این آفت کش ادامه داد: قبلا یک سم بود به نام «آتشک بس» اما در آن از یک نوع گیاه استفاده شده است. ما عصاره‌های مختلف گیاهان را با هم تلفیق کردیم که اثر هم‌افزایی داشته باشند و قدرت باکتری کشی را چندین برابر افزایش دهند.

وی گفت: مراحل ارزیابی و آزمایشات این محصول انجام شده و فعلا در حال ورود به بازار و جذب سرمایه است. این آفت کش نیاز دارد یکسری استانداردها را بگیرد و آزمایش‌هایی را انجام دهد تا گواهی‌های لازم را کسب کند. این محصول بر روی  درخت به آزمایش شده و این باکتری را به طور کامل مهار کرده است و میوه‌های درخت به در مقایسه با سایر درختان پر بارتر بودند.

دوازده امامی اضافه کرد: این باکتری از شکوفه‌های درختان وارد گیاه می‌شود و به برگ و قسمت‌های مختلف گیاه حمله می‌کند. بستگی دارد قدرت نفوذ باکتری چقدر باشد، اگر جلوی تکثیر آن گرفته نشود در نهایت می‌تواند وارد آوندهای گیاه شود و حتی بافت چوبی گیاه را از بین ببرد وکامل گیاه را ضعیف می‌کند. این باکتری بر روی میوه دهی درخت و در کل در تمام سیستم درخت تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: سم پاشی درختانی که به این باکتری دچار می‌شوند مانند درخت به، سیب و گلابی باید مکرر انجام شود. اول بهار شروع فعالیت این باکتری است، ما در اول فصل یعنی بهار، شکوفه‌ها را که حساس‌ترین بخش گیاه است سم پاشی می‌کنیم که اگر این باکتری داخل شکوفه‌ها باشد از بین برود و دیگر به مرحله میوه دهی و حتی تنه درخت نرسد.

کارشناس ارشد رشته بیوتکنولوژی میکروبی یادآور شد: اگر این سم پاشی در یک بازه ۲۵ روزه یا یک ماهه هر دو هفته یکبار انجام شود، می‌توان بطور کامل جلوی گسترش این باکتری را گرفت.