رابطه اسید چرب شیر مادر و نتایج بهتر در مدرسه

سیناپرس: یک مطالعه جدید نشان می دهد که میزان دوکوزاهگزانوئیک اسید امگا 3 (DHA) در شیر مادر، می تواند به خوبی میزان عملکرد بچه ها در آزمون های تحصیلی را تعیین کند. این اسید چرب معمولاً در برخی از انواع ماهی ها و نیز مغز دانه ها یافت می شود. جالب اینجا است که میزان تاثیرگذاری این عامل به مراتب از میزان درآمد ملی و حتی میزان سرمایه گذاری دولتی برای آموزش دانش آموزان نیز بیشتر است.

از سویی دیگر، میزان چربی امگا 6 موجود در شیر مادر با نمره دانش آموزان در آزمون های تحصیلی رابطه ای عکس دارد. به کلامی دیگر، فزونی این نوع چربی که به صورت معمول در ذرت و دانه سویا یافت می شود، موجب کاهش عملکرد تحصیلی بچه ها می شود.

همچنین DHA و نیز لینولئیک اسید (LA) – که رایج ترین نوع اسید چرب امگا 6 است- در شیر مادران، تا 50 درصد تعیین کننده میزان عملکرد درسی بچه ها خواهد بود. در واقع، در کشورهایی که میزان بیشتری از اسیدهای چرب امگا 6 در شیر مادر یافت می شود، اثرگذاری DHA کاهش می یابد.

هر دو نوع این چربی ها از طریق تغذیه وارد بدن می شوند. از آنجا که نوع تغذیه افراد در کشورهای مختلف با هم متفاوت است، پژوهشگران به بررسی مطالعات موجود در مورد میزان DHA و LA موجود در شیر مادران در کشورهای مختلف پرداختند. تاکنون مطالعات زیادی در مورد میزان این دو چربی در رژیم غذایی افراد در 50 کشور مختلف به انجام رسیده است. به این ترتیب دانشمندان توانستند میزان اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 وارد شده به بدن جنین در رحم مادر و نیز از طریق شیر مادر پس از تولد را به دست آورند.

در گام بعدی، نوبت به تعیین میزان عملکرد تحصیلی بچه ها رسید. دانشمندان برای این کار از «برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان» (PISA) استفاده کردند. این برنامه در واقع یک آزمون استاندارد بین المللی است که هر ساله در کشورهای مختلف برگزار می شود و توانایی بچه ها در درس های ریاضیات، علوم و نیز توانایی خواندن آنها را می سنجد. در این میان، تنها 28 کشور بودند که هم اطلاعاتی در مورد میزان اسیدهای چرب موجود در شیر مادر و هم نتایج آزمون های استاندارد بین المللی را داشتند.

نتایج این بررسی نشان داد که امگا 3و امگا 6، تا 50 درصد تعیین کننده میزان عملکرد تحصیلی بچه ها هستند.

با توجه به اینکه نمی توان میزان هوش را تنها در نوع تغذیه خلاصه کرد، پژوهشگران به بررسی دو عامل محیطی یعنی درآمد ناخالص سرانه و نیز میزان بودجه آموزشی در کشورهای مورد مطالعه پرداختند. نتیجه این بررسی نشان داد که با وجود این که عوامل اقتصادی تا حدی در میزان عملکرد تحصیلی بچه ها موثر است، اما میزان تاثیر تغذیه و به ویژه دریافت اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 از تاثیر میزان ثروت و سرمایه گذاری آموزشی هر کشور بیشتر است.

این یافته می تواند در سیاست گذاری های بسیاری از کشورهای دنیا موثر باشد. برای نمونه، برخی از کشورهای توسعه یافته، هر ساله یارانه زیادی را برای محصولاتی نظیر ذرت پرداخت می کنند، اما از آنجا که مقدار زیادی روغن این ماده غذایی (یعنی امگا 6) می تواند تاثیری منفی بر روی عملکرد درسی داشته باشد، بهتر است مسئولان به تغذیه بهتر مادران و گنجاندن منابع تامین اسیدهای چرب امگا 3 توجه بیشتری داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا