وقتی مجریان صدا و سیما مسخره باز می شوند

علیرغم تمامی انتقادهایی که به نحوه عملکرد و محتوای تولید شده در برنامه های صدا و سیما می شود اما کماکان شاهد پخش برنامه هایی سخیف با پوشش طنز از رسانه ملی هستیم.

متاسفانه بدتر از آن این است که، هرازگاهی برنامه هایی با توجیه آموزش به مخاطب، از صدا و سیما پخش می شود که نه تنها هیچ نکته مثبتی در آن آموزش داده نمی شود، بلکه گویای این حقیقت است که هیچ اندیشه ای هم پشت ساخت آن نبوده و نیست.

جدیدترین دستاورد صدا و سیما در این حوزه حرکت آموزشی عجیب مجری «صبحی دیگر» در یک برنامه زنده است که به نظر می رسد زنگ خطری جدی به نشانه توهین به سطح و شعور مخاطب باشد.

بسیار کوته بینانه است اگر امروز در عصر ارتباطات گمان کنیم مخاطب، همان مخاطب منفعلی است که حق انتخاب ندارد. چراکه، ارتباط رسانه‌ای مفهومی دو جانبه است که به واسطه رسانه شکل می‌گیرد. مفهوم ارتباط در یک برنامه تلویزیونی به معنای تسخیر مخاطب علاقه‌مند، ایجاد رغبت در بیننده یا شنونده برای دنبال کردن برنامه و اثرگذاری بر نگرش و رفتار اوست که در این میان مجری نقش بسزایی ایفا می کند.

مجری یک برنامه تلویزیونی جدای چهره، صدا و یکسری ویژگی های ظاهری باید نظریه‌های ارتباطی و مخاطب را بشناسد تا اینگونه متوجه باشد که در حین ارتباط به درک و شعور او توهین نمی کند.

یک گوینده و مجری هوشمند که مجهز به سواد ارتباطاتی است مراقب است که در تله لودگی و جلف بازی‌ نیفتد و این دقیقا همان چیزی است که حتی در اغلب موارد مجریان معروف و کارکشته صدا و سیما هم از آن غافل مانده اند.

پژوهش های صورت گرفته در حوزه رقابت میان تلویزیون و سایر رسانه ها گویای این حقیقت است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد هریک از رسانه‌های موجود، آنچه امروزه صدا و سیما با آن روبروست کاهش مخاطب است. این دقیقا همان موضوع حیاتی است که برای بقای یک رسانه، بسیار حساسیت برانگیز است.

حال، در این کارزار رقابت بین رسانه های مختلف رسمی و غیر رسمی، داخلی و خارجی و… هرازگاهی شاهد حرکات عجیب مجریان صدا و سیما در برنامه های مختلف هستیم که مشخص نیست با چه هدفی صورت می گیرد اما، قطعا موجب نارضایتی مخاطب می شود.

و در نهایت جالبتر از همه اینها این است که در واکنش به اعتراضات و واکنش های مخاطبان، مجری با اعتماد به نفس کامل در رابطه با اتفاقی که افتاده و واکنش های صورت گرفته پیرو آن با بیان اینکه این بخشی از آموزش طب سنتی اسلامی است(!) می گوید این اتفاقی است که فکر نمی کرد انقدر اهمیت داشته باشد و از اینکه موجب خنده و شادمانی مردم شده خوشحال است که به هرحال دل مردم شاد شده است.

تمام این صحبت ها در حالی مطرح است که آنچه در رابطه با سرگرمی، آموزش و یا هر محتوای دیگری در نگاه مقام معظم رهبری تجلی پیدا می کند این است که برنامه های صدا و سیما بدون جهت ساخته نشوند بلکه هدفی متعالی را دنبال کنند.

*هانیه حقیقی- کارشناس ارتباطات

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا