نگاه آکادمیک به انیمیشن در کشور وجود ندارد

با بررسی تاریخی در صنعت انیمیشن درمی یابیم که هیچ کس به عنوان مخترع هنر فیلم پویانما یا انیمیشن وجود ندارد. بلکه، افراد بسیاری پروژه‌های متعدد پویانمایی را در زمان‌های یکسانی انجام داده اند.

در ایران نیز از اواخر دههٔ پنجاه میلادی انیمیشن وارد عرصه شد. نخستین تلاش‌ها برای ساخت پویانمایی در ایران توسط اشخاصی مانند اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، نصرت‌الله کریمی، پترس پالیان و اسدالله کفافی در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ خورشیدی و در ادارهٔ کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران صورت گرفت. نخستین فیلم کوتاه پویانمایی نیز توسط اسفندیار احمدیه باعنوان ملانصرالدین در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، با امکانات بسیار محدودی ساخته شد.

با اینکه سینمای انیمیشن ایران پدیده‌ای نوظهور محسوب می‌شود اما، با این حال، ایران موفقیت‌های بسیار زیادی را در زمینه فیلم‌های کوتاه انیمیشن در جشنوارهای بین‌المللی کسب کرده‌است.

یکی از کارگردانان و سازندگان انیمیشن در ایران در گفتگو با سیناپرس در رابطه با وضعیت انیمیشن در کشور گفت: اگر قرار باشد به این مقوله به عنوان یک صنعت نگاه کنیم ابتدا باید بررسی کنیم که چگونه روی آن سرمایه گذاری شده و چه نیروهایی به آن تزریق شده است.

فرداد افشار با اشاره به لزوم اهمیت مقوله آکادمیک در این حوزه تصریح کرد: رشته تحصیلی انیمیشن شامل بخش گسترده ای است که دارای زیرشاخه های متعددی است. وقتی به صورت تخصصی و آکادمیک به این حوزه پرداخته نشود قطعا خروجی دانشگاه ها و نیروهایی که در این حوزه به کار گرفته می شوند هم متخصص نیستند و این موضوع رقابت را با کشورهای پیشرو در این حوزه که به صورت تخصصی کار می کنند، سخت می کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه، کار ساخت انیمیشن در ایران بسیار بعدتر از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی آغاز شد و طبیعتا در کشورهای پیشرو روی این حوزه سرمایه گذاری شده و هزینه شده است. پیشرفت ها صورت گرفته و اکنون به مدل های تولیدی رسیده اند که به صرفه است و خروجی های قوی دارد که این امر با آزمون و خطا و بر اساس تجربه محقق شده است.

افشار تاکید کرد: این اتفاق در کشور ما نمی افتد مگر اینکه سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد. اما، بنا به دلایلی که به آنها اشاره کردم در حال حاضر، مقرون به صرفه است که ساخت انیمیشن را به کشورهای دیگر سفارش دهند.

وی با بیان اینکه البته صدا و سیما هم سعی کرد این حوزه را مورد حمایت خود قرار دهد، گفت: البته حمایت ها نتوانست چندان موثر واقع شود. ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که اکنون در ایران استودیوهایی هستند که در حوزه انیمیشن خوب فعالیت می کنند، اما این فعالیت ها کافی نیست.

بر اساس این گزارش، انجمن بین المللی فیلمسازان انیمیشن، 28 اكتبر (6 آبان) را روز جهانی انیمیشن نامگذاری كرد.

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا