مریخ‌نورد 2020 با موفقیت آزمایش شد

تصاویر ویدئویی جدید منتشرشده نشان می‌دهد که مریخ‌نورد موسوم به Mars 2020 rover برای نخستین بار در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا واقع در پاسادنا (Pasadena) در کالیفرنیا توانست روی چرخ‌های خود حرکت کرده و به‌صورت عملی مورد آزمایش قرار گیرد.

پایه‌های این مریخ‌نورد که به شکل لوله‌های سیاه در بالای چرخ‌ها قابل‌مشاهده، از ماده تیتانیوم تشکیل‌شده است، درحالی‌که چرخ‌ها از جنس آلومینیوم هستند. قطر این لوله‌ها حدود پنجاه‌ودو و نیم سانتیمتر و با موتورهای انقباضی و باقابلیت کشش چرخ‌ها به این مریخ‌نورد اجازه می‌دهد تا در موقعیت خود مستقرشده و محکم بماند.

بن ریگز (Ben Riggs) متخصص مهندسی مکانیک و سرپرست سیستم مکانیکی موتور مریخ‌نورد 2020 در این رابطه اعلام کرد: «پس از سال‌ها طراحی، تجزیه‌وتحلیل و انجام آزمایش‌های مختلف، دیدن این مریخ‌نورد که برای نخستین بار فعالیت‌های واقعی خود را انجام می‌دهد، خارق‌العاده است. تمام گروه اجرائی و تحقیقاتی این پروژه در انتظار هستند که طی آینده‌ای نه‌چندان دور، این مریخ‌نورد را به همین شکل و در حال فعالیت در مریخ ببیند.»

پایه‌های این مریخ‌نورد که به شکل لوله‌های سیاه در بالای چرخ‌ها قابل‌مشاهده است، از ماده تیتانیوم تشکیل‌شده است، درحالی‌که چرخ‌ها از جنس آلومینیوم هستند. قطر این لوله‌ها حدود پنجاه‌ودو و نیم سانتیمتر و با موتورهای انقباضی و باقابلیت کشش چرخ‌ها به این مریخ‌نورد اجازه می‌دهد تا در موقعیت خود مستقرشده و محکم بماند.

چرخ‌های موجود در این نمونه آزمایشی، از مدل‌های مهندسی محسوب می‌شوند که در سال آینده با مدل‌های پروازی که قرار است در مأموریت اصلی استفاده شود، جایگزین می‌شوند. هرکدام از چرخ‌ها دارای موتوری مجزا و منحصربه‌فرد است. دو چرخ جلو و دوچرخ عقب نیز دارای موتور فرمان مجزایی هستند که این وسیله نقلیه را قادر می‌سازد به‌طور کامل دور زده و مانورهای کاملاً 360 درجه انجام داده و مجدداً در جای خود قرار بگیرد.

این مریخ‌نورد دارای سیستم تعلیقی به نام Rocker-bogie است که در هنگام رانندگی روی سطوح ناهموار قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد. طراحی این مریخ‌نورد به‌نوعی است که دارای چند نقطه ثقل محوری است که به آن امکان می‌دهد تا تعادل خود را در هر شرایطی حفظ کرده و همواره وزن نسبتاً ثابتی را برای هر چرخ اختصاص دهد.

برنامه‌ریزی این مریخ‌نورد به‌نوعی است که از حرکت در شیب‌های بالای 30 درجه اجتناب کند اما در موارد اضطراری، مریخ‌نورد 2020 قادر به حرکت در شیب‌های تندی تا 45 درجه نیز خواهد بود.

تصویر ارائه‌شده در این گزارش، مریخ‌نورد 2020 را در ساختمان شبیه‌ساز آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا نشان می‌دهد. این مریخ‌نورد در طول هفته‌های متمادی تحت آزمایش قرار گرفت، از جمله مهم‌ترین آزمایش‌های انجام‌شده می‌توان به ارزیابی گسترده چگونگی عملکرد ابزارها، سیستم‌های اصلی و جانبی در محیطی یخ‌زده و خلأ اشاره کرد که این کاوشگر در مریخ با آن روبرو خواهد شد.

آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در حال ساخت و مدیریت عملیات Mars 2020 rover است. این مریخ‌نورد قرار است در ماه ژوئیه سال 2020 میلادی توسط فضاپیمای Atlas V از مرکز فضایی United Launch Alliance به مأموریت پرتاب شود. برنامه خدمات پرتاب ناسا، مستقر در مرکز فضایی کندی در فلوریدا، مسئولیت مدیریت این پرتاب را بر عهده دارد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است این مریخ‌نورد در 18 فوریه 2021 میلادی در دهانه جزیرو سیاره مریخ (Jezero Crater) فرود بیاید. این نخستین فضاپیما در تاریخ اکتشاف سیاره‌ای با توانایی بازپرداخت دقیق لمس نقطه‌ای است.