معبدی باستانی زیر آب های مصر کشف شد!

اگرچه دانشمندان و غواصان از سال 2000 به بعد در این منطقه از دریای مدیترانه فعالیت می‌کرده‌اند، اما تابستان گذشته گروهی از آن‌ها یک ردیف از عتیقه‌های باارزش پیدا کردند که پیش‌تر کشف نشده نبود. آن‌ها چیزهایی مانند جواهرات طلا، سکه، قطعات معبد و حتی بخش شکسته یک قایق باستانی که در انواع مراسم استفاده می‌شده است را بازیابی نمودند. باستان‌شناسان به این شهر تازه کشف‌ شده، تونیس نیز می‌گویند.

باستان‌شناسان زیرآبی در کوشش‌هایشان از تکنولوژی اسکن بهره گرفتند که آن‌ها را قادر می‌ساخت با دقت بیشتری کف دریا را بررسی کنند. گرچه طی دو دهه غواصی چیزهای بسیاری ازجمله 75 قایق پیدا کرده‌اند، اما بازیابی یک شیء ویژه از قایقی که در مراسم‌ها استفاده می‌شده است، برای آن‌ها لذت دیگری داشت.

وزارت امور باستانی کشور مصر در این مورد بیانیه‌ای صادر و در آن تأیید کرد که اینجا زمانی یک مکان شلوغ و رو به توسعه و پر از شهروند و تاجر بوده است و زندگی پر جنب‌ و جوشی در آن جریان داشته که با زندگی امروزی ما خیلی هم متفاوت نبوده است. این شهر، هشت قرن پیش از میلاد مسیح و در کناره‌های رود نیل برپا شده بود.

دانشمندان بر این باورند که یکی از رویدادهای مهمی که در این مکان اتفاق افتاده است تاج‌گذاری و پادشاهی کلئوپاترا در یکی از معابد منطقه است. آقای فرانک گودیو رهبر تیم دانشمندان است و از زمان آغاز بررسی‌های زیرآبی در این منطقه، به مدت 19 سال در آن فعالیت کرده است. البته این بخش از کنکاش آن‌ها طی دو ماه از تابستان امسال به انجام رسید.

حدود 1500 سال پیش سیلی در این شهر جاری شد و امروزه 45 متر پایین‌تر از سطح دریا و به کف اقیانوس فرو رفته است. از دیگر گنجینه‌ها و مصنوعات نایابی که از زمان شروع بازیابی کشف شده‌اند می‌توان به ستون‌ها و قطعات باقی‌ مانده از یک معبد باستانی اشاره کرد. نام این شهر را به‌افتخار هرکول انتخاب کرده بودند و شواهدی هست که او ممکن است از این شهر بازدید کرده باشد. قطعه گمشده قایق مراسمی #61 (نامی که محققان برایش انتخاب کردند) نشان می‌دهد که این قایق بسیار بزرگ بوده است و 16 متر طول و 5 متر عرض داشته است.  

سکه‌های برنزی کشف‌ شده مربوط به دوره شاه پتولمی دوم است که از سال 283 تا 246 پیش از میلاد مسیح حکومت می‌کرد. افزون بر سکه‌ها، این گروه ظرف‌های سفالی‌ای را یافتند که به سه یا چهار قرن پیش از میلاد مسیح مربوط هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا