پل های جهان در معرض فرسایش و خرابی

پل های آمریکا و دیگر کشورهای ثروتمند جهان در حال فرسایش و خرابی هستند. سال گذشته بخش بزرگی از یک پل ایتالیایی که در دهه 1960 ساخته شده بود، خراب شد که بر اثر آن 40 نفر کشته شدند.

یکی از رایج ترین مشکلات، بخش اتصالات این پل ها است. این بخش های پل در هوای گرم بدون اینکه آسیب فوری به سازه پل بزند، متورم شوند اما اگر این بخش ها به درستی کار نکنند می توانند در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات اساسی در سازه پل شوند.

«حسام محمود» و همکارانش در دانشگاه ایالتی کلرادو تصمیم گرفتند تاثیرات افزایش دما بر پل های فولادی سراسر آمریکا را شبیه سازی کنند.

آنها به ویژه در زمانی که اتصالات پل ها دچار آلودگی و انباشت زباله می شوند، تمرکز کرده اند. در این شرایط این اتصالات با گرم تر شدن هوا در معرض دمایی بالاتر از میزان پیش بینی شده قرار می گیرند. انباشت زباله و آلودگی یکی از مشکلات رایج به ویژه در پل های قدیمی و روبه فرسایش است اما حل این مشکل نیازمند هزینه بالایی است.

خرابی پل ها در معرض خطر جدی است

انباشت زباله مانع از توسعه ایمن پل می شود و بخش هایی از آن را که برای مقاومت در برابر بار اضافی طراحی نشده اند تحت فشار قرار می دهد.

محمود اطلاعات مربوط به شرایط 90 هزار پل در سرتاسر ایالات متحده را تحلیل کرد و با کمک مدل هایی نشان داد اتصالات چگونه ممکن است در دماهایی که برای 80 سال آینده پیش بینی شده تحت تاثیر قرار بگیرد.

آنها دریافتند که دماهای فعلی مشکلی را ایجاد نمی کند اما یک چهارم پل ها در معرض خطر خرابی بخش هایی از خود در 21 سال آینده قرار دارند. این رقم تا سال 2060 به 28 درصد  و تا 2080 به 49 درصد می رسد. تقریبا همه پل ها تا سال 2100 از بین خواهند رفت.

محمود می گوید: این خرابی ها بسیار جدی است. پل ها به گونه ای طراحی شده اند که بار به روی قسمت های مختلف آن تقسیم می شود اما این مطالعه بر روی مشکلاتی که ممکن است بر اثر تحمیل بار زیاد بر روی بخش هایی از سازه پل اتفاق بیفتد تمرکز داشت و نشان داد که آن بخش ها یا تخریب می شود یا نیازمند تعمیرات اساسی خواهد بود.

«لیهای ژانگ» از دانشگاه ملبورن استرالیا می گوید: کشورهای توسعه یافته جهان، همزمان با فرسوده شدن سازه های خود با مشکلاتی از این دست روبرو هستند. در آمریکا دو پنجم پل ها بالاتر از 50 سال عمر دارند. بسیاری از آنها برای  استفاده در این مدت طولانی طراحی نشده اند.

تحقیقات ژانگ نشان می دهد علاوه بر مشکل گرما، تغییرات آب و هوایی نیز می تواند این پل های فرسوده را آسیب پذیر تر کند زیرا بادهای شدید، بارندگی بیشتر و تاثیرات فرساینده دی اکسید کربن در جو، این فرسایش را تشدید می کند.

افزایش جمعیت، سفرهای بیشتر و کامیون های سنگین تر از آنچه که این پل ها برای تحمل آن ساخته شده اند نیز این وضع را بدتر می کند.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا