ارسال 300 اثرادبی از 100 شاعر آیینی

به گزارش سیناپرس اصفهان، دکتر سید مجتبی حسینی  در مراسم اختتامیه شعر عاشورایی «سوگخوانی مهر » که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان در تالار شهید فتوحی دانشگاه برگزار شده بود، اظهار داشت: درابتدا قرار بود این همایش در سطح استان اصفهان برگزار شود اما پس از اعلام فراخوان عمومی شعر عاشورایی و ارسال آثار مختلف از شاعران سراسر کشور، این همایش در سطح کشوری برگزار شد.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ اثر از ۱۰۰ شاعرآیینی به دبیرخانه این همایش در زمان مقرر ارسال شد. این همایش بازتابی خوبی داشت به نحوی که یک اثر از کشور افغانستان و یک اثر نیز از ایالت لاس وگاس آمریکا توسط یک شهروند ایرانی به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

وی گفت: آثار مختلفی از 23 استان کشور به دبیرخانه این همایش ارسال و در سه مرحله توسط هیات داوران ارزیابی شد.

به گفته وی، میانگین سنی شاعرانی که آثار خود را ارسال کرده اند از ۱۶ تا۷۰ سال است؛ این امر نشان از مهر و علاقه طیف گسترده گروه  سنی مختلف به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین است.

دبیر علمی همایش شعر عاشورایی سوگخوانی مهر ادامه داد: 80 درصد قالب شعرهای ارسالی به شکل سنتی است. از جمله اهداف ایجاد این همایش شعر عاشورایی، نخست عرض ادب و ارادت به پیشگاه سیدالشهدا(ع)، ترویج صحیح عاشورایی، شناخت استعدادهای جوانان وهم افزایی کارایی شعر و بنیان نهادن بر آئین سوگخوانی مهر برای سال های بعد است.

حسینی ابراز کرد: من معتقدم مضامین عاشورا چند طیف شاعر را به سمت خود جذب می کند. نخست، گروهی از افراد که سیر تاریخی مانند محتشم کاشانی را دنبال می کنند. گروه دوم شاعرانی هستند که رنگ و بویی عرفانی و اجتماعی به وقایع کربلا می دهند.

وی ادامه داد: گروه سوم شاعرانی هستند که اقدام به نشر مضامین عاشورا نه به قصد ستایش و سوگواره بلکه به قصد برداشت ادبی از وقایع کربلا می کنند و گروه چهارم افرادی هستند که از مضامین عاشورا، بازار مکاره ای به قصد کسب نان و زر ایجاد کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا