پاویون دائمی ایران در کشور آذربایجان افتتاح شد

با توجه به اینکه یکی از اهداف مورد نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات و خدمات دانش‌بنیان است، نخستین پاویون دائمی ایران در شهر باکوی کشور آذربایجان افتتاح شد. 

آخرین روزهای مهرماه امسال شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با نگاه به صادرات و توسعه بازار محصولات خود در حوزه‌های مختلفی چون کف‌پوش‌های با خواص مقاومتی بالا، پروبیوتیک و داروهای دام و طیور، طعم‌دهنده‌های غذایی و کودها و آفت‌کش‌های بیولوژیک و زیست‌سازگار با محیط زیست، به کشور آذربایجان سفر کردند. در این سفر چهار روزه که با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی صورت گرفت، شهر باکو میزبان ۵۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی شد.

در این سفر چند روزه نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در نشست‌های تجاری با شرکت‌های متناظر خود شرکت کردند. این نشست‌های چند جانبه در نهایت منجر به عقد ۶ تفاهم‌نامه شد. این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند همکاری‌های صادراتی و انتقال فناوری طرفین را افزایش دهد.

این قراردادهای همکاری به ارزش چهار میلیون دلار با حضور نمایندگانی از مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و سفارت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از کشور آذربایجان و تکنوپارک باکو به امضا رسید.

همچنین در این سفر چهار روزه نخستین پاویون دائمی محصولات دانش بنیان ایران در باکو با همکاری بخش خصوصی افتتاح شد. قرار بر این است که این مرکز با استقرار گروه‌های بازاریاب ایرانی شرکت‌های دانش‌بنیان، نمونه‌ای از تولیدات این شرکت‌ها را در قالب نمایشگاه دائمی به نمایش بگذارد. 

این مرکز به عنوان پایگاه صادراتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بازار جمهوری آذربایجان و کشورهای مشترک‌المنافع با حمایت مالی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شده است. 

در حاشیه این مراسم، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم‌های همکاری منعقد شده را آغاز فصل جدید دو کشور در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان دانست و بر افزایش همکاری‌های دو کشور تاکید کرد.

از دیگر برنامه‌های این سفر می‌توان به بازدید از تکنوپارک باکو و بازدید از کارخانجات پیشرفته STP در باکو اشاره کرد. این دو مجموعه ظرفیت بالایی در جذب فناوری‌های پیشرفته و سرمایه گذاری برای توسعه محصولات کاربردی در آذربایجان دارد و بازدید شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از این مراکز به بازاریابی این شرکت‌ها در کشور آذربایجان کمک می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا