خسارت محیط زیستی پروژه انتقال آب درکشور زیاد است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان،  محمد درویش ظهر امروز در همایش «هرآنچه یک محیط زیستی باید بداند» که به همت انجمن علمی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان، برگزار شد، اظهار کرد: تمام كسانی كه در حوزه كنشگری محیط زیستی حركت می كنند به این مساله توجه داشته باشند كه یك كنشگر واقعی محیط زیست و یك فعال مدنی كه می خواهد به ارتقای سرمایه اجتماعی، تاب آوری وطنش كمك كند، اول از همه باید یك عنصر بسیار موثر در خانواده خود باشد.

محمد درویش گفت: در شرایطی که وضعیت خزر بسیار بحرانی است نباید با طرح هایی چون انتقال آب از خزر به سمنان این بحران را بیشتر کنیم.همه اینها در حالی است که میزان سرانه مصرف آب شرب استان سمنان با جمعیت کمی که دارد، بسیار بالا است؛ کل آب شرب مصرفی جمعیت سمنان ۱۵ میلیون مترمکعب است و ما تصمیم داریم  ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب خزر را با ۲۰هزار میلیارد تومان هزینه انتقال بدهیم که اصلا معقول نیست.

درویش بیان کرد: اگر امروز محیط بان در جنگ و جدال با قاچاقچیان کشته می شود و شهید محسوب می شود به دلیل فعالیت موثر جامعه مدنی و تلاش کنشگران محیط زیستی است.

وی ادامه داد: اگر ایجاد صنایع پتروشیمی و  صنایع آلاینده در خیلی از شهرها اجازه داده نشده و اگر سد سازی در کشور دیگر افتخار نیست به دلیل اقدامات کنش گران محیط زیستی در سال های اخیر است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور  عنوان کرد: امروز یک اجماع جهانی و بی سابقه ای علیه هژمونی امریکا برای برهم زدن معاهده پاریس و عدم توجه به محیط زیست در کنار توسعه پایدار توسط ترامپ رقم خورده است و جامعه جهانی نسبت به محیط زیست توجه ویژه ای دارد.

وی افزود: در حال خاصر بار آلایندگی دریای خزر  ۱۱ برابر حالت استاندارد است، فوک خزر درآستانه نابودی و خاویار خزری در آستانه انقراض است .

درویش تاکید کرد: در شرایطی که وضعیت خزر بسیار بحرانی است نباید با طرح هایی چون انتقال آب از خزر به سمنان این بحران را بیشتر کنیم. همه اینها در حالی است که میزان سرانه مصرف آب استان سمنان با جمعیت کمی که دارد، بسیار بالا است؛ کل آب شرب جمعیت سمنان ۱۵ میلیون مترمکعب است و ما تصمیم داریم  ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب خزر را با ۲۰هزار میلیارد تومان هزینه انتقال بدهیم که اصلا معقول نیست.

محمد درویش در ادادمه افزود: چراباید پرمصرف ترین صنعت آب مثل لاستیک سازی و کاشی سازی و…در شهر بی آب یزد مستقر شود و چرا ما به نحوی عمل نمی کنیم که شهرهای خشکی چون سمنان و یزد قدر قطره قطره آب را ندانند و به هر قیمت آب را انتقال می دهیم و روی الگوی مصرف کاری نمی کنیم .

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور با انتقاد از استقرار آب شیرین کن در کنار خزر عنوان کرد: با این کار سالانه ۶میلیون تن نمک وارد خزر می شود که به شدت خطرناک است .

وی در ادامه گفت: ما باید حتما زاینده رود و تالاب گاوخونی را حفط کنیم ولی آیا باید ریشه درد را بخشکانیم و جراحی کنیم یا به تزریق مُسکن اکتفا کنیم، احداث تونل ها گلاب و بهشت آباد و… چون تزریق مُسکن است ولی نباید اجازه توسعه کشاورزی های ناپایدار وصنایع آب بر را بدهیم.

درویش خاطرنشان کرد:چرا ناخواسته جنگ قبیله ای راه می اندازیم در حالی که ۶۲ هزار متر مربع زمین کشاورزی غیر قانونی در بالادست در استان اصفهان افزوده شده و  16 هزار متر مربع زمین کشاورزی در استان همجوار اصفهان در حال برداشت غیر قانونی آب هستند؟

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور  عنوان کرد: تحت هر شرایطی حق آبه زاینده رود باید تامین شود و دانشگاه باید برای این عرصه برنامه داشته باشد .

گزارش: امیرحسین ابطحی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا