سوراخ لایه ازون به کوچکترین اندازه خود رسید

ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اعلام کرده اند الگوهای غیرمعمول آب و هوایی در جو منطقه جنوبگان باعث شده سوراخ لایه ازون به حد بی سابقه ای کوچک شود.

این دو نهاد دولتی آمریکایی اعلام کرده اند بر اساس اطلاعات ماهواره ای، سوراخ لایه ازون در حال حاضر به 3.9 میلیون مایل مربع کاهش یافته است. بیشترین اندازه این سوراخ 6.3 میلیون مایل مربع بوده که در 8 سپتامبر رویت شده است. این در حالی است که معمولا در این موقع از سال و در شرایط آب و هوایی معمول، مساحت این سوراخ حدود 8 میلیون مایل مربع است.

«پل نیومن» دانشمند ارشد مرکز مطالعات زمین گودارد وابسته به ناسا در بیانیه ای در وب سایت ناسا اعلام کرد: این خبری فوق العاده برای لایه ازون در نیمکره جنوبی است. اما مهم است بدانیم آنچه امسال می بینیم ناشی از گرم تر شدن هوای اتمسفر است و این واقعه نشان دهنده ترمیم ناگهانی لایه ازون نیست.

ویدئویی در صفحه یوتیوب مرکز تحقیقاتی گودارد وابسته به ناسا بارگذاری شده که جزئیات بیشتری از اطلاعات ماهواره ای را نشان می دهد.

ناسا افزوده است: لایه ازون در فاصله تقریبی 7 تا 25 مایلی (11 تا 40 کیلومتری) از سطح زمین قرار دارد و برای زمین همچون سپری در برابر نور خورشید عمل می کند. این لایه، مانع  از تشعشعات زیانبار فرابنفش خورشید می شود که می تواند موجب سرطان پوست، آب مروارید، سرکوب سیستم ایمنی بدن و نابودی گیاهان شود.

سوراخ ازون بر فراز جنوبگان در اواخر فصل زمستان که اشعه خورشید در نیمکره جنوبی شروع به واکنش هایی می کند که ازون را از بین می برد ایجاد می شود. گاز های کلر و بروم که از وسایل ساخت بشر به جو زمین متصاعد می شود مولکول های ازون را از بین می برد و این سوراخ را بزرگ تر می کند.

«برایان جانسون» دانشمند اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می گوید: با این حال این یک خبر صد در صد خوب نیست زیرا محاسبات در قطب جنوب نشان داده که در منطقه ای که ازون کاملا از بین رفته، تغییرات جوی تاثیری در وضعیت سوراخ لایه ازون نداشته است.

این سومین بار در 40 سال گذشته است که آب و هوای غیرمعمول موجب کوچک تر شدن سوراخ لایه ازون می شود و این پدیده ای است که دانشمندان هنوز در تلاشند علت آن را دریابند.

«سوزان استراهان» دانشمند علوم جوی می گوید: این یک رویداد کم سابقه است و ما سعی می کنیم علت آن را بفهمیم. اگر گرم شدن هوا اتفاق نیفتاده بود ما با اندازه معمولی سوراخ ازون روبرو بودیم.

پس از اینکه دانشمندان در سال 1985 سوراخی را در لایه ازون در جو نیمکره جنوبی در استرالیا کشف کردند، پروتکل مونترال در سال 1987 اجرایی شد. این پروتکل از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل فعال شد و «کوفی عنان» دبیر کل اسبق سازمان ملل اعلام کرد این پروتکل احتمالا موفقیت آمیزترین توافق بین المللی تا آن زمان بوده است.

در مجموع 197 کشور جهان از جمله آمریکا در زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان» این پروتکل را امضا کردند.

مترجم: محسن حدادی