تمایل ژنتیکی، مسؤول ارتباط خلاقیت و روان‌پریشی

به گزارش ایسنا، روان‌پریشی به انواع اختلالات فکری و عاطفی مشاهده‌شده در بیماران اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی گفته می‌شوند.

دانشمندان پژوهش خود را بر روی 35 هزار نفر اهل سوئد و هلند انجام دادند و ارتباط قوی‌تری بین تمایل ژنتیکی به بیماری روانی و خلاقیت را گزارش کردند.

به گفته محققان، افرادی که در حوزه‌های خلاقانه کار می‌کردند، در مقایسه با افراد عادی 25 درصد بیشتر احتمال داشت، تمایل ژنتیکی قوی برای ابتلا به بیماری روانی را از خود بروز دهند.

این پژوهش که در قالب پروژه DeCode و با حمایت شرکت امریکایی زیست‌داروسازی Amgen اجرا می‌شود، به دنبال آشکارسازی پایه‌های ژنتیکی بیماری‌ها و ویژگی‌های دیگر افراد است و این کار را از طریق توالی‌دادن ژنوم اشخاص مختلف انجام می‌دهد.

هنرمندان، دانشمندان و فلاسفه دارای ذهنی بسیار خلاق هستند که متفاوت از افراد دیگر کار می‌کند. هنرمندان دنیا را متفاوت می‌بینند و تجارب حسی را نیز متفاوت پردازش می‌کنند.

در حالی که شناسایی خلاقیت کار آسانی است، تعریف‌کردن آن دشوار است؛ زیرا مرز بین بیماری ذهنی و عجیب‌بودن مشخص نیست و همواره در حال تغییر است. بنابراین نشان‌دادن ارتباط بین خلاقیت و روان‌پریشی کار بسیار دشواری است.

جزئیات این پژوهش در مجله Nature Neuroscience ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا