کاتالیست نانوی ایرانی برای تولید متانول

 پتروشیمی شیراز از کاتالیست نانوی ایرانی برای تولید متانول استفاده کرده است. این شرکت برای تامین نیاز خود در حوزه کاتالیست برای سنتز متانول اقدام به خرید نانوکاتالیست ایرانی از این شرکت دانش بنیان کرده است.

کاتالیست متانول از سه جزء اصلی ZnO، CuO و Al۲O۳ تشکیل شده است که این ترکیبات مخلوط گازی منواکسید کربن، هیدروژن و دی‌اکسیدکربن را در فشار بالای ۵۰ اتمسفر و دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد به متانول تبدیل می‌کند. این کاتالیست گزینش‌پذیری بالایی داشته به طوری که در شرایطی می‌تواند ۹۹ درصد گزینش‌پذیری ایجاد کند.

محصولات جانبی این کاتالیست مخلوطی از الکل، استر و پارافین بوده که از میان ترکیبات خروجی، اتانول و متیل فرمات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از مزیت‌های این کاتالیست عمر بالای آن است طوری که می‌تواند تا ۵ سال مورد استفاده قرار گیرد که با انجام اصلاحاتی در فرآیند ساخت، این میزان تا ۱۰ سال نیز قابل افزایش است، این نانوکاتالیست به صورت قرص استوانه‌ای تهیه می‌شود.

ملیحه خرم‌باقری مدیر طرح و برنامه شرکت دانش بنیان توسعه صنایع نفت و گاز گفت: ما از سال گذشته بحث استفاده از فناوری نانو را در دستور کار خود قرار دادیم و با سنتز متانول شروع کردیم، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن کاتالیست بعدی است که درخواست گواهی نانومقیاس آن صادر شده است، امیدوار هستیم در سال‌های آینده تعداد کاتالیست‌های بیشتری ارائه کنیم.

وی بیان کرد: کاتالیست سنتز متانول معمولا از خارج وارد می‌شود که با استفاده از این فناوری به واردات آن بی‌نیاز شدیم، ما برای فروش این کاتالیست در بازار داخل با پتروشیمی شیراز قراردادی منعقد کرده‌ایم و با اعتماد به پتانسیل دانش فنی بخش تحقیق و توسعه بسیار قوی شرکت و عملکرد خوب در بارگذاری این محصول امیدوار هستیم نظر متقاضیان بیشتری را برای خرید این محصول نانویی جلب کنیم.

خرم باقری یادآور شد: با توسعه این نانوکاتالیست می‌توان به جلوگیری از خروج ۱۰ میلیون یورو ارز از کشور کمک کرد.

کاتالیست تا ۹۰٪ گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند به‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند، علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند. بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا